Emotion | Apeldoorn Partners Ga naar main content
Apeldoorn Partners
Jongeren bereiken via Snapchat en Instagram
Klant
online marketing campagne social media

Na twee magere Corona-jaren zitten we weer volop op het terras, in het café, het restaurant of op andere fijne plekken om ons in de watten te laten leggen. Dat is natuurlijk fijn voor de Apeldoornse horeca- en toerismesector maar het zorgt ook voor een aantal uitdagingen. Waar wij ze natuurlijk maar al te graag mee helpen. Benieuwd hoe wij dit hebben aangepakt? In deze case lees je alles over onze aanpak, concepten en uitdagingen.

De uitdaging

De horeca- en toerismesector loopt tegen een enorm personeelstekort aan, en daarom klopte Apeldoorn Partners bij ons aan om daar verandering in te brengen. De vraag aan ons: ontwikkel een communicatieconcept dat jongeren (16 – 22) motiveert te kiezen voor een bijbaan in de Apeldoornse horeca en toerisme. Deze doelgroep is veel online te vinden, en dus werd dit al snel een online campagne. Met deze campagne willen we vraag en aanbod bij elkaar brengen, door de juiste prikkels te gebruiken en zo de doelgroep in beweging te krijgen.

Onze aanpak

We willen een duurzame campagne creëren op basis van inzichten die we kunnen hergebruiken in mogelijke vervolgcampagnes. Ook bij deze case werkten we met de methodiek Begrijpen, Denken, Doen.

Koffie

Begrijpen

Om het probleem goed te kunnen doorgronden zijn we in gesprek gegaan met meerdere horeca- en toerismegelegenheden in en rondom Apeldoorn. Camping Liederholt, de Apenheul en hotel van der Valk vertelden ons hoeveel moeite zij hadden hun roosters rond te krijgen. Ook de uitbaters van Martins en de Graaf van Vlaanderen uit de binnenstad lichtten toe hoe tijdens de lockdown goed personeel was weggelopen naar GGD en (flits)bezorgdiensten. De inzichten uit dit gesprek werden bevestigd tijdens klankbord-sessies met jongeren en hun ouders (want misschien hebben zij hier ook een zegje in). Uit eerste hand kwamen we erachter dat de belangrijkste drijfveren om een bijbaan te hebben, geld en gezelligheid zijn.

Denken

Omdat deze branche qua geld niet kan opboksen tegen andere werkgevers besloten wij de campagne te richten op de gezelligheid in de horeca en toerisme. We zetten horecawerknemers op een voetstuk. We bespraken drie concepten met de opdrachtgever tijdens een kijkje in onze keuken. Hierbij kozen we unaniem voor het concept: Gangmakers & Nachtbrakers.

Schermafbeelding 2022 07 15 om 13 05 56

Doen

Met fotoshoot’s op meerdere horeca- en toerismelocaties binnen en rondom Apeldoorn maakten we het een échte herkenbare Apeldoornse campagne. Met de hulp van deze beelden is de kitchen review tot leven gebracht.

Beeld Vacatures

Resultaten

De campagne staat nu online op Instagram en Snapchat. In onze klankbord-sessies vertelden de jeugd ons dat dit de kanalen zijn waar ze deze boodschap willen ontvangen. Wij wachten met smart op de resultaten die uit deze campagne zullen rollen. Ben jij hem al tegengekomen?

Benieuwd of een campagne via Snapchat ook wat voor jou is?

Neem dan contact op met Raoul, hij kan je alles vertellen over online marketing.