Zorgorganisatie Atlant is in beweging. Want hun rol in het zorgnetwerk verandert. Er wordt vaker een beroep gedaan op hun expertise. Dit komt doordat de zorg die mensen nodig hebben complexer wordt en er steeds meer specialistische zorg nodig is. Dus werd het tijd voor een nieuw, opgefrist merk, dat de kracht van Atlant als expert benadrukt.
De vraag
De zorg verandert. Ouderen wonen langer thuis. En de verpleeghuizen zijn steeds meer een plek voor ouderen met complexe ziektebeelden. Verdeeld over negen locaties wordt specialistische zorg geboden, onder andere aan mensen met een somatische zorgvraag of mensen met dementie. Daarnaast is Atlant gespecialiseerd in de juiste zorg aan mensen met het syndroom van Korsakov, de ziekte van Huntington en/of een gerontopsychiatrische zorgvraag. Belangrijk dus om het ook een meer prominente plek te geven binnen het merk. Met een nieuwe positionering die ruimte geeft aan hun expertise.
Onze aanpak
Dat begint met onderzoek naar wie Atlant precies is, waar ze voor staan en hoe ze worden gezien. We namen diverse interviews af met collega’s en stakeholders om op te halen wat Atlant zo bijzonder maakt. En dat zit ‘m in veel meer dan alleen de experticecentra. Het zit ‘m ook in de schoonmaakmedewerker, die het dagritme van een bewoner kent en daar haar werkzaamheden op afstemt. Of een kok, die precies weet wat ‘ie moet bereiden voor een bewoner met slikproblematiek. De experts van Atlant bestaan dus zeker niet alleen uit artsen, therapeuten en verpleegkundigen. Bij Atlant is iedereen expert.
Dat hebben we vertaald naar de positionering ‘De vriendelijke expert’. Geen letterlijke communicatie naar buiten toe. Wel de persoonlijkheid van het merk, die tot in de haarvaten van de organisatie voelbaar is. Want zoveel specialistische kennis en expertise als er in de organisatie aanwezig is, zo warm, zorgzaam en benaderbaar zijn de mensen die dat waarmaken. We schreven een nieuw merkverhaal, waarin we in begrijpelijke taal woorden geven aan de specialistische zorg die Atlant te bieden heeft. En bliezen de positionering leven in met een vriendelijke, visuele identiteit. Een dynamische vormentaal, die symbool staat voor de diversiteit aan mensen en expertises van Atlant. Én een fris kleurenpallet waarin elke specialiteit een eigen plek krijgt. Met deze basis bouwen we samen met de medewerkers aan een nog sterker merk voor Atlant.
Resultaat
De nieuwe positionering komt tot uiting in behoorlijk wat nieuwe middelen. Allereerst bedoeld om alle collega’s mee te nemen in het nieuwe verhaal. Bijvoorbeeld met een prachtig magazine, vol mooie, persoonlijke verhalen van medewerkers en vrijwilligers, die in eigen woorden vertellen wat hen expert maakt. Na de interne lancering, volgt de externe activatie, zodat straks niemand meer om het nieuwe merk heen kan. En iedereen Atlant kent als die vriendelijke expert, met ruimte voor specialistische zorg.
Meer weten over deze campagne?
Mieke praat je bij!