Emotion | De Jong & Laan Ga naar main content
De Jong & Laan
Van bescheiden naar bepalend
Klant
strategie merkontwikkeling positionering campagne

De Jong & Laan is een indrukwekkende onderneming: 23 vestigingen in het midden, noorden en oosten van het land, 750 medewerkers en een omzet van bijna 72 miljoen. Niet voor niets staan ze in de top 10 van accountantskantoren in Nederland. Door een nuchtere en bescheiden benadering van de markt, die zich vertaalt in hard werken voor klanten, was alleen hun eigen zichtbaarheid niet optimaal. Een mooie uitdaging om daar werk van te maken.

De uitdaging

In 2020 presenteerde het management een strategisch plan met daarin een heldere toekomstvisie. Essentieel: een sterker imago en meer bekendheid. Bestaande klanten zijn erg tevreden en relaties gaan soms generaties terug. Ook de werknemerstevredenheid is met een 9,3 extreem hoog. Tijd om dit voor de buitenwereld meer zichtbaar te maken.

De nieuwe strategie levert ook flinke ambities. Naast klanten bedienen is de Jong & Laan heel betrokken en wil ze haar klanten vooruit helpen. Toegevoegde waarde bieden door op een duurzame manier naar de toekomst te kijken. Vooroplopen in de markt, zonder naast de schoenen te gaan lopen. Daar gingen we mee aan de slag.

Sfeerbeeld DJL

Begrijpen

Om echt inzicht te krijgen in de kansen, zijn we uitgebreid om tafel gegaan. Eerst met marketing en communicatie voor het scherp stellen van de vraag. Daarna hebben we de diepte opgezocht in gesprekken met collega’s en uiteraard met klanten. Dat leverde niet alleen mooie, trotse verhalen op, maar maakte ook duidelijk waar ondernemers behoefte aan hebben: een accountant die écht betrokken is en tot in de vezels begrijpt waar het in een bedrijf om draait.

Resultaat DJL

Denken

Op basis van die input gingen we aan de slag met strategie en concept. De kern: ondernemers barsten van de energie. Ze willen vooruit en kansen pakken. Wel met een stuk zekerheid, perspectief en iemand die echt naast ze staat. Als accountant wil je dan enerzijds alle ruimte bieden om te ondernemen, maar aan de andere kant risico’s beperken. Een fijn samenspel van belangen, vakkennis, mensenkennis en gevoel.

Merkboek DJL

Doen

Met een inspirerend merkverhaal vanuit het concept ‘Samen gaan!’ hebben we de Jong & Laan een nieuwe richting gegeven, zonder geweld te doen aan het goede dat er al is: een nuchtere club mensen die echt tot het gaatje gaan voor hun klanten. En de opvallende en kenmerkende kleur oranje bleef ook overeind. Wel hebben we de ampersand uit de naam een prominente rol gegeven. Hij staat meer dan ooit voor de verbinding tussen de klant en de medewerkers van de Jong & Laan, de medewerkers onderling én de toegevoegde waarde die ze samen hebben.

Blokken DJL
Laptop Mobiel DJL

Het resultaat

De Jong & Laan heeft de nieuwe positionering eerst intern en daarna in fases extern uitgerold. Met de nieuwe merkuitstraling laten ze nu zien dat ze naast hun klanten staan, als accountant en als adviseur. Als mens en als ondernemer. Om ze te helpen met de risico’s en uitdagingen van nu en morgen. En om samen vooruit te kijken naar de kansen die er liggen om hun organisatie duurzaam van waarde te maken voor de volgende generatie.

Meer weten?

Als adviseur op dit project, kan Franklin je meer vertellen óf je helpen met de positionering en (re)branding van jouw organisatie.

Samen gaan DJL