Emotion | Case: Drakenbootfestival nog groter maken Ga naar main content
Drakenbootfestival
Een groot festival
nog groter maken!
Klant
website online marketing social media

Drakenbootfestival is het grootste familiefestival van Apeldoorn. Met mega-artiesten en heuse drakenbootraces. Dat betekent drie dagen feest met duizenden bezoekers en meer dan 100 raceteams die als eerste over de finish willen komen. Best indrukwekkend al, maar de ambities waren nog groter.

Uitdaging

Drakenbootfestival wil verder groeien. Tuurlijk, dat wil bijna ieder festival. Maar ze wilden vooral professionaliseren in hun marketing/communicatie én meer tickets verkopen voor de vrijdag, de enige betaalde dag. Wat daarvoor nodig was? Dat was aan ons. Een mooie uitdaging voor de feestbeesten van Emotion. We pakten dit deels op als nopvertising project. Gewoon omdat we graag ons steentje bijdragen aan toffe, maatschappelijke projecten. Natuurlijk gaven we onszelf ook nog een extra doel: 5% van de bezoekers moest uit de regio Deventer en Zutphen komen.

Fb Mobile Drakenboot Festival 2

Onze aanpak

Alles ging op de schop. We kozen voor een nieuwe frisse en vrolijke huisstijl, bouwden een nieuwe website, voerden uitgebreid campagne op sociale media én zette een outdoor campagne op met posters en sandwichborden. Een cross mediale aanpak waarvoor we bakken spetterende content maakten. Maar voor we daarmee begonnen, ontwikkelden we samen met de klant vier persona’s. Een must om de websitegebruiker, social media-volger en zijn belevingswereld te leren kennen. En onze communicatie daarop af te stemmen.

Website Billboard Drakenboot Festival

Het resultaat

Op de nieuwe website maten we alles door. Sterker nog: het was meten, optimaliseren en weer meten. Op de openingsdag verkochten we ruim 1000 Lucky Bird tickets voor Drakenboot in Concert (de vrijdag). In totaal verkochten we voor de vrijdag 9.500 tickets, 500 meer dan vorig jaar. Vooral de kidstickets gingen hard: bijna 700 meer dan vorig jaar. En helemaal mooi: we bereikten deze mooie resultaten met bijna alleen maar organische (gratis) content!

En die 5%, die extra doelstelling?

Een 4,1% van de festivalbezoekers kwam uit Deventer/Zutphen, net niet gehaald. Dat zeggen we ook eerlijk. Maar wat bleek? Twee weken later had Deventer een eigen stadsfestival met een overloop in headliners.

We hebben al flink wat ervaring met events, maar deze klapper maakte echt de draak in ons los! Tot volgend jaar Drakenbootfestival!

Sfeerbeeld Drakenboot Festival

Meer weten?

Neem contact op met Merle. Lees ook even wat Drakenbootfestival als 'nopvertising'-project voor haar betekende.

IMG 8071
Merle, Senior Projectmanager