Mensen met een mobiele beperking toch het gevoel geven maximaal vrij te zijn. Dat is de visie die Life & Mobility beweegt. En dat zie je terug in haar assortiment scootmobielen. High end mobiliteitsoplossingen die uitblinken in kwaliteit en design. Aan ons om dit assortiment onder de aandacht te brengen met een geweldige campagne.
De uitdaging
In het voorjaar willen we er lekker op uit, ook als je mobiel beperkt bent. Dus was deze periode aanleiding voor een campagne om de verkoop van scootmobielen een extra boost te geven. Helemaal omdat er een nieuwe website gelanceerd werd, waar consumenten kennis kunnen maken met het hele assortiment. Ons is gevraagd om een campagne te ontwikkelen die consumenten wegwijs maakt in de wereld van scootmobielen én die de voorkeur voor het merk Life & Mobility vergroot.
Strategie
Dat begint met een grondige analyse van de doelgroep. Mensen die om een of andere reden hebben ingeleverd op mobiliteit. Met een scootmobiel kunnen deze mensen weer zelfstandig op pad. Hoe mooi dat ook klinkt, het is voor velen een (te) grote stap. En bovendien iets waar ze nog helemaal geen eerdere (koop)ervaring mee hebben. Ook neemt in veel gevallen de mobiliteit heel geleidelijk af, waardoor mensen niet direct aan een scootmobiel denken, terwijl ze daar wel mee geholpen zijn. Dat maakt de oriëntatiefase tot een heel belangrijke stap in de totale buyer journey. En dus tot het belangrijkste touchpoint in de marketingfunnel.
Oriënteren doe je online. Dus lag de focus op advertenties via Google Search en Google Display, ingezet op basis van uitgebreid zoekwoordenonderzoek én contextual targeting. Zo zijn we alleen zichtbaar voor consumenten met echte interesse. Deze advertenties linkten naar de fonkelnieuwe website. Met een slimme keuzehulp die je helpt de juiste scootmobiel te kiezen. En een handige dealer locator, die je vertelt waar je ‘m kunt aanschaffen.
Creatie
Een goed concept raakt aan de onderliggende job-to-be-done van de doelgroep. Die is niet op zoek naar een scootmobiel, maar naar een oplossing die ‘m zijn vrijheid en autonomie teruggeeft. Op vrijheid kun je niet bezuinigen. Daarom kent Life & Mobility geen grenzen als het gaat om kwaliteit. Dat zie je terug in een hoogwaardig assortiment scootmobielen dat op alle fronten een streepje voor heeft op de rest. In kwaliteit, rijcomfort, design, veiligheid en ergonomie. Zodat de consument zelfstandig de dingen kan blijven doen die het leven de moeite waard maken. Dat hebben we gevat in de campagneboodschap: wij de kwaliteit, jij de vrijheid.
Resultaat
Hulp bij het oriënteren? Check. Vergroten van de merkvoorkeur? Check. En daarmee schoten we raak. Het aantal clicks op de advertenties lag een stuk hoger dan verwacht. En zorgden dus voor veel verkeer naar de nieuwe website, waar de keuzehulp maar liefst 558 keer volledig is ingevuld en er 415 keer is gezocht naar de dichtstbijzijnde dealer. Omdat er zoveel op de advertenties is geklikt, is er met slechts een derde van het mediabudget veel meer resultaat geboekt dan van tevoren verwacht. Een campagne die veel in beweging bracht dus.