Emotion | Een sterk en bekend merk voor Nationale Zorgreserve Ga naar main content
Nationale Zorgreserve
Een sterk en bekend merk voor Nationale Zorgreserve
Klant
merkontwikkeling positionering website

De zorg kampt met capaciteitstekort, met name in tijden van crisis. Dus stuurde het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aan op een Nationale Zorgreserve. Een leger zorgreservisten, dat klaarstaat om in te springen bij hoge nood. Een geweldig initiatief, met een enorm maatschappelijk belang. We zijn er dan ook erg trots op dat wij ze mochten helpen met een sterke basis voor hun communicatie.

De vraag

Het water staat veel zorgprofessionals aan de lippen. Dus was er geen tijd te verliezen en werd er veel haast gemaakt met de introductie van Nationale Zorgreserve. De merknaam stond al, maar de naamsbekendheid was nog laag. Wat verder ontbrak was een herkenbaar en eenduidig merk, om het verhaal én de noodzaak van Nationale Zorgreserve effectief te introduceren. Wij mochten dit merk voor ze ontwikkelen, inclusief een mooie wervingscampagne.

Header COVID

Onze aanpak

Begrijpen
Om de uitdaging, organisatie en doelgroepen te begrijpen hebben we alle essentiële informatie opgehaald en uitgediept in een merksessie met het projectteam van Nationale Zorgreserve. Dit vertaalden we naar de identiteit en merkwaarden van de organisatie én een profielschets van twee persona’s: uitstromers en pensionado’s binnen de zorg.

Denken
Alle inzichten gaven ons een duidelijke richting voor de visuele identiteit en het merkconcept. Samen met het projectteam verkenden we de mogelijkheden voor kleurgebruik, stijl en typografie. We namen ze mee in vier logovoorstellen, waarna er vrijwel direct een unanieme voorkeur was. Een krachtig beeldmerk, dat symbool staat voor het zorghart dat nooit gestopt is met kloppen, maar ook voor een schild als symbool voor bescherming.

Header NZR 2
Log0 2

Door naar het communicatieconcept. Dat hebben we geënt op één van de belangrijkste beloftes van Nationale Zorgreserve: als je je aanmeldt, dan word je opgenomen in een warme community van zorgreservisten, die voor je klaar staan, zodat jij er voor een ander kunt zijn. ‘Met elkaar, voor elkaar’ dus. Deze conceptboodschap communiceren we in combinatie met een sterk beeld van zorgprofessionals én zorgreservisten (te herkennen aan de jas over de arm), die samen klaarstaan als één team.

FINAL WEB

Doen
Met het nieuwe logo en communicatieconcept lag er een stevige basis voor een succesvolle wervingscampagne. Die campagne draaide volledig om de door ons ontwikkelde website nationalezorgreserve.nl. Hier krijgen potentiele zorgreservisten informatie, kunnen zij zich aanmelden én alle openhartige verhalen lezen van andere zorgreservisten, die graag hun ervaringen delen.

Reservist 08

Online marketeer Raoul: “Traffic naar de website genereerden we met een enorme diversiteit aan middelen, op basis van een slimme mediastrategie met twee sporen: merkbekendheid en regionale werving. De mediamix bestond uit o.a. een social mediacampagne, een Google-displaycampagne, advertenties in grote regionale dagbladen en een radiocommercial met Sabine Uitslag.”

Ipad Sabrine

Resultaat

Doel van de campagne was tweeledig: enerzijds zoveel mogelijk bereik en bekendheid, anderzijds 10 aanmeldingen per week per regio (Zuid-Holland en Twente). Met de landelijke campagne via print, radio en online is Nationale Zorgreserve bij miljoenen mensen op de kaart gezet als dé plek om je aan te melden als zorgreservist. En met de wervingscampagne is een mooi resultaat bereikt van in totaal 175 aanmeldingen in acht weken, waar de target 160 was. Missie geslaagd dus.

Hulp nodig bij het bouwen van een ijzersterk merk?

Neem contact op met Thijs!

Thijs, Account director