Emotion | Kollekt Ga naar main content
Kollekt
Kollekt pakt uit met nieuwe positionering
Klant
positionering design conceptontwikkeling

Kollekt is een premium kledingmerk voor mannen met net even een hogere standaard. Ontwikkeld door twee oudgedienden in de modewereld, die vonden dat herenmode simpelweg anders en beter kon. Alle aandacht gaat uit naar het ontwerpen en produceren van kleding met een uitzonderlijke pasvorm, extreem hoog draagcomfort en prachtige designs, die uitblinken in detail. Daardoor kreeg het merk niet altijd de aandacht die het verdient en ontbrak het aan een duidelijke, consistente merkstrategie. Ons is gevraagd deze te ontwikkelen.

De uitdaging

Kollekt loopt voorop in kwaliteit, functionaliteit en innovatie. Toch verdween dit onderscheidende vermogen een beetje naar de achtergrond. Enerzijds omdat Kollekt niet de naamsbekendheid heeft van grote modemerken als G-star en Drykorn, anderzijds omdat er geen spitse claim wordt gemaakt, die Kollekt een unieke marktpositie geeft. Tijd voor een nieuwe, stevige merkpositionering, zodat meer consumenten en retailers Kollekt zien als het unieke en aantrekkelijke kledingmerk dat het is.

Header kollekt car

Onze aanpak

Bij Kollekt draait alles om het product. En dat voel je. De kleren zitten geweldig, voelen lekker aan en blijven voor jaren goed. Dat is ook altijd benadrukt in de communicatie, die daarmee een tikkie functioneel wordt. Tijd voor wat meer emotie met een verhaal dat beter aansluit op de doelgroep. Wie zijn die consumenten? Welke betekenis heeft Kollekt voor hen? Wat motiveert ze het merk te kopen en welke rol speelt het merk in hun leven?

Zij willen vooral een kledingmerk dat ze onderscheidt van de massa, blijkt uit de interviews die we met ze afnamen. Een merk waarmee ze uitdragen vooruitstrevend te zijn. Net even anders dan anderen, zonder te overdrijven. Een merk dus, dat vooral niet mainstream is, maar exclusief en uniek. Daar lag ruimte voor Kollekt om te claimen. En dat is dan ook de kern van het nieuwe merkverhaal dat we schreven, waarvan we de essentie hebben gevat in de tagline Like no other.

Brandstory Kollekt final
Brandstory Book Kollekt 3

Daarmee stond het nieuwe mental brand als een huis. Vervolgens zijn we aan de slag gegaan met het visual brand. We scherpten het logo aan, maakten keuzes voor kleurgebruik en typografie, brachten een duidelijke lijn aan in de beeldtaal én ontwikkelden een campagneconcept om het nieuwe Kollekt te introduceren in de markt.

Header kollekt logo 3
Nimbus 3
Details

Het resultaat

Het mental brand en visual brand zijn gebundeld in een brand book, dat de emotionele én grafische basis vormt van het nieuwe Kollekt en duidelijke handvatten en richtlijnen geeft voor alle verdere communicatie. Resultaat: een scherpe positionering met unieke claim én een uniforme, consistente stijl, die beter aansluit op de doelgroep en op termijn zorgt voor meer merkherkenbaarheid.

Social kollekt
Brandbook

Meer weten?

Meer weten over deze case of aan de slag met iets soortgelijks? Bel even met Franklin. Hij vertelt je er graag meer over.

Header kollekt ending v3