R-net
op de kaart in de Randstad
Klant
campagne

R-net is snel en rijdt vaak. Reis je met R-net, dan kom je in razend tempo aan op al je bestemmingen in de Randstad. Dat mogen best meer mensen weten en daarom schreven de vervoerders een pitch uit. Die wonnen wij en dus gingen we aan de slag om R-net goed op de kaart te zetten.

Uitdaging

Sinds 2011 reizen duizenden mensen dagelijks in de bussen, treinen, metro’s en trams van R-net. Via meer dan 60 verschillende R-netlijnen, uitgevoerd door verschillende vervoerders. Uit onderzoek blijkt dat de naamsbekendheid van de vervoerder sindsdien ieder jaar steeg en dat reizigers vooral de hoge snelheid en frequentie waarderen. Het gaat dus goed met R-net. Maar de ambities zijn groter. Vervoerregio Amsterdam en de vervoerders Connexxion, EBS, Keolis en GVB willen namelijk dat nog meer mensen de snelheid en het gemak van R-net ervaren.

Fb Mobile Rnet

Onze aanpak

Om de naamsbekendheid te vergroten en het merk te laden, ontwikkelden we een campagne met als hoofdboodschap ‘Voor je het weet ben je R’. Eén duidelijke boodschap die precies zegt waar R-net voor staat. Krachtig aan dit concept was de variatie in uitingen, die we per regio op maat maakten. We varieerden in achtergrond en plaatsnamen en maakten de boodschap zo super relevant én herkenbaar voor de doelgroep. De campagne rolden we uit via abri’s, busreclames en huis-aan-huisbladen in de metropoolregio Amsterdam. Online bereikten we de doelgroep met advertenties op Facebook, Instagram en banners via Google Display.

Abri Socialkopie

Resultaat 

Met de imagocampagne bereikten we in totaal ruim 355.000 unieke personen via Facebook en Instagram, tegen een gemiddelde CPM (kosten per duizend weergaven) van € 3,79. Een mooi resultaat, want de gemiddelde kosten op Facebook (€ 5,-) en Instagram (€ 8,-) liggen een stuk hoger. Omdat de opdrachtgevers zo tevreden waren over deze eerste resultaten, herhaalden we de campagne het jaar daarop. In deze vervolgcampagne zetten we een groter deel van het mediabudget online in en bereikten we in totaal 800.000 unieke personen. Daarnaast verzamelden we zo’n 400 inschrijvingen voor de nieuwsbrieven van de vervoerders. 

De campagne is vervolgens ook gevoerd in enkele gebieden in Zuid-Holland waar vervoerder EBS rijdt. Kortom, we timmeren flink aan de weg met R-net. In 2020 zal hoogstwaarschijnlijk een imago-onderzoek plaatsvinden om de effecten van de verschillende campagnes te meten. Op basis van deze resultaten kunnen we samen verder bouwen aan het merk R-net.

Quote Rick R Net

Meer weten?

Een pitch winnen is natuurlijk leuk. En helemaal als je daarna voor langere tijd mag bouwen aan dit grote merk in OV-land. Onze communicatieadviseur Marte werkte met veel plezier aan deze campagnes en kijkt ernaar uit om R-net nog verder te helpen. Meer weten over deze campagne of hulp nodig met een campagne? Neem gerust contact met haar op.

Marte, Communicatieadviseur