Emotion | Bravo prijsperceptie Ga naar main content
Bravo
De bus, goedkoper dan je denkt!
Klant
campagne contentmarketing activatie

Denk je dat een busritje duur is? Nou, het is goedkoper dan je denkt! Uit onderzoek van de Brabantse vervoerder Bravo bleek dat maar liefst 90% van de Brabanders de kosten van een busreis van 5 kilometer overschat. Hoog tijd om dat misverstand de wereld uit te helpen en te laten zien dat reizen met de bus in Brabant verrassend voordelig is.

De vraag

Op welke manier kunnen we de prijsperceptie van de Brabanders beïnvloeden zodat zij een buskaartje niet langer te duur zullen inschatten?

Goedkoper dan je denkt

Onze aanpak

90% van de Brabanders schat de prijs van een buskaartje te hoog in. Dat zijn dus 9 van de 10 mensen die je tegenkomt wanneer je door een willekeurige Brabantse winkelstraat wandelt. We konden ons hoofd dus wel breken over knallende copy en dikke designs, maar puntje bij paaltje, lag de content gewoon op straat. De Brabander zelf vormt voor dit vraagstuk de ultieme bewijsvoering dat de bus toch echt goedkoper is dan je denkt.

Dus, we stuurden een razende reporter bewapend met microfoon, camera en kaart van Brabant de straten van Eindhoven en Den Bosch op. En stelden voorbijgangers daar op opvallende wijze…

De Preisvraag!

Blokken logo preisvraag

En jawel, verreweg de meeste mensen die we aanspraken schatten het ritje te hoog in. Die antwoorden én de verbaasde reactie bij het horen van de werkelijke prijs hebben we omgezet tot een online videocampagne op Facebook, Instagram, Youtube en Google.

Op Instagram maakten we bovendien gebruik van de poll-functie, om interactie te genereren en de kijker te forceren ook zelf na te denken over de prijs van een buskaartje. Hoe veel denken zij dat een ritje kost?

Om deze video te zien zullen de marketing cookies geaccepteerd moeten worden.

Beheer mijn cookies Of bekijk de video op youtube.com

Resultaat

Kort na de eerste campagne, liet Bravo opnieuw een onderzoek doen onder de Brabanders. Zou de campagne hebben geholpen aan hun prijsperceptie?

  • Het filmpje is voor maar liefst 80% van de kijkers ‘(heel) duidelijk’.
  • In totaal 60% van de kijkers is het er (helemaal) mee eens dat het filmpje hen goed laat nadenken over de werkelijke kosten van een busreis.
  • Stimuleert de reclame ook het gebruik van de bus? Het aandeel komt hier uit op bijna 20%. Er is dus een wezenlijke groep bij wie de boodschap echt aanzet tot extra busreizen.

Een succes dus! Daarom zijn we direct gaan werken aan fase 2. We pasten onze strategie aan op de lessen uit fase 1 en stuurden onze razende reporter opnieuw de straat op voor nieuwe content.

Om deze video te zien zullen de marketing cookies geaccepteerd moeten worden.

Beheer mijn cookies Of bekijk de video op youtube.com

Of ook fase 2 een positief effect heeft gehad op de prijsperceptie van de Brabanders, weten we nog niet. Wel weten we wat het bereik is van deze tweede online campagne:

  • Youtube: 1.5 miljoen volledig bekeken video’s (33% uitkijkratio).
  • Facebook: 90.000 volledig bekeken video’s op Facebook.
  • Totale videodistributie: 8.5 miljoen views in fase 1 en nog eens in fase 2.

Kortom, de (P)reisvraag-campagne was een succes. We hebben niet alleen de perceptie van busprijzen in Brabant weten te veranderen, maar ook daadwerkelijk meer mensen in de bus gekregen.

En dat allemaal door te laten zien dat de bus, ja echt, goedkoper is dan je zelf denkt.

Meer weten?

Meer weten over deze case of aan de slag met iets soortgelijks? Bel even met Mieke.

Mieke
Mieke, Brand Manager