We worden steeds vaker gevraagd een creatieve oplossing te bedenken voor iets wat niet direct met marketing en communicatie te maken heeft. Ook door de Brabantse busmaatschappij Bravo, dat de busrit van hun reizigers een beetje wilde opleuken. Maar hoe…
De vraag
Het zat de afgelopen jaren niet altijd mee in het ov. Met name de coronapandemie sloeg een aardige deuk in het imago van de bus. Hoogste tijd om de bus weer in een positief daglicht te zetten. Welk extraatje kunnen we de reizigers bieden, zodat de busrit meer wordt dan een lift van A naar B, maar een geweldige ervaring? Met die vraag gingen we aan de slag.

Onze aanpak
Een busrit is zo’n momentje waarop je even niets hoeft en die de meeste reizigers doorbrengen op hun telefoon. Dus wat we de reizigers ook wilden geven, het moest via de telefoon te consumeren zijn. En dan is audiocontent een van de meest geliefde mediavormen, blijkt uit onderzoek van Markteffect. Zo geeft 21% van de postcastluisteraars aan dat ze vooral luisteren in het ov.

Zo besloten we ook voor Bravo een podcast te maken. Een serie korte verhalen die de reiziger onderdompelt in een compleet andere wereld, voor de duur van een busritje. Met een spannend verhaal over één van de vele objecten in het depot voor gevonden voorwerpen, die nooit zijn opgehaald en waar een bijzonder mysterie aan kleeft. We schreven alle verhalen, maakten ze extra sfeervol met muziek en sound effects, verzorgden de complete editing, schoten een spannende teaser en ontwikkelden mooi artwork per aflevering, zodat de luisteraars ook visueel niets tekort komen.


Resultaat
De podcast is een cadeautje voor de reizigers, dus hebben we de verhalen in eerste instantie alleen verspreid in de bus, via QR-codes. Na een tijdje is de podcast breder uitgezet met een online campagne op de socials van Bravo, zodat iedereen ervan kon meegenieten. En dat werd massaal gedaan. Want hij is maar liefst 3.000 keer beluisterd. And still counting. Om kippenvel van te krijgen…
"Ahhhhwww wat lief dat iemand de tijd heeft genomen om dit te maken super leuk gedaan!"
Reactie luisteraar

Meer weten?
Meer weten over deze case of aan de slag met iets soortgelijks? Bel even met Merle.
