Copywriter, wat is dat?

Je zal maar copywriter zijn bij een communicatiebureau. De persoon die ‘over alles schrijft wat los en vast zit’ en vooral de hele dag ‘leuke tekstjes’ schrijft. Yeah right, maar wat doe je nu eigenlijk echt? Copywriter Sven neemt je mee door zijn dag.

Bij Emotion worden we samen wakker voor de koffiemachine. De geur en het geluid van de eerste druppels Koffie van Fred doen wonderen. Echt. Wakker? Dan snel aan de slag! Bij Emotion werken we voor een heel breed klantenpakket. Denk aan grote merken als SUEZ, Centraal Beheer en Connexxion, maar ook aan maatschappelijke projecten als StadsAkkers. Nopvertising noemen we dat. Daardoor schrijf je over ‘alles wat los en vast zit’ in diverse vormen. Om 10.00 uur staat er nog een interview op je planning en twee uur later zit je alweer midden in een social media-campagne. Ook heel leuk zijn onze eigen Mixed Emotions magazine en ons inspiratiefestival Mixed Emotions Live.

In verschillende hoofden kruipen

Tijdens je werkzaamheden kruip je dus van het ene hoofd naar het andere. Sterker nog, je voelt je soms een beetje schizofreen als het om de klanten van je klant gaat. Snel schakelen is dus een must! Soms schrijf je meerdere dagen voor dezelfde doelgroep, maar vaak wisselt dat wel zo’n zes keer op een dag. Van dikke content voor een festivalganger en een social post voor een ov-reiziger tot een sterke webtekst voor een student en een digitaal salesmagazine voor een accountmanager.

“Je voelt je soms een beetje schizofreen als het om de klanten van je klant gaat.”

Met iedereen

Als copywriter werk je letterlijk samen met alle collega’s binnen Emotion. Van projectmanager, vormgever en webdeveloper tot strateeg, online marketeer en officemanager. En juist dat maakt je werk zo mooi én leerzaam. ‘He, kun je eens meegluren bij deze zin?’ of ‘Had jij nog ideeën voor de contentkalender?’ of ‘Wat zou jij doen met deze social media posts?’. Het zijn de snelle tussendoortjes, afgewisseld met de grote blokken schrijfwerk waar je langer de tijd voor hebt. Levert dit soms wat stress op? Zeker! Maar de kick die je krijgt van copy die écht werkt, is het allemaal waard!

Lunch

Bij Emotion deel je zelf je tijd in, maar eten doen we graag samen. En dus wordt om 12.30 uur de tafel gedekt voor de gezamenlijke lunch. Om daarna even een balletje te trappen, te darten, een rondje te lopen of te luisteren naar een kennislunch door één van je collega’s. En geloof me, zo’n lekkere lunch x een inspiratiesessie = best combo ever. Op het broodje pindakaas met hagelslag na misschien (emo-favoriet).

En door...

In de middag broed jij op een aantal goede oneliners, ga je aan de slag met een tekst voor een leaflet, loop je samen met de UX/UI-designer door een landingspagina of werk je aan een whitepaper. Er komt een mailtje binnen: we gaan starten met een vlog voor één van onze klanten. Cool. Of je daar alvast over na kunt denken. Ook dat hoort bij jouw werk. Jij gaat voor meer dan een creatieve letterbrij. Jij schrijft en denkt om te triggeren, vanuit het merk én de propositie.

Slechte woordgrappen

Bij Emotion houden we wel van een grapje. En als copywriter ben jij een koning(in) in woordgrappen. Tenminste, zo gaat het cliché. Maar clichés zijn clichés omdat ze waar zijn, toch? Ondertussen zijn je collega’s best al wat gewend en dus ligt het niveau hoog... 😉

Join the team!

Lijkt dit je wat? Sven gaat namelijk per augustus op wereldreis en dus zoeken wij een nieuwe copywriter. Na deze blog weet jij precies wat dat betekent bij Emotion. Check onze Copywriter vacature dus maar eens.