Ooit samen vakkenvullers, nu partners voor Arctic Explorer
“Daan, superlang niet gesproken! Ik val maar meteen met de deur in huis…” Met dit LinkedIn-bericht aan onze designer Daan begon voor ons een mooi, nieuw avontuur: Arctic Explorer. Een stichting die expedities organiseert naar het Noordpoolgebied om de gevolgen van klimaatverandering in kaart te brengen. “We zitten nu in de start-up fase en kunnen hulp gebruiken op het gebied van huisstijl en vormgeving. Keertje bellen?”
Iets speciaals...
Dit bericht kwam van Tom Huizer. Een oude bekende van Daan (hierboven) en onze copywriter Mart: alle drie waren zo’n tien jaar terug vakkenvuller bij dezelfde Albert Heijn in Ugchelen. Tom is initiatiefnemer van Arctic Explorer. Iets wat hij erbij doet. Vrijwillig, naast zijn vaste werk. Een beetje zoals wij een deel van onze tijd steken in nopvertising. Werk voor mooie, maatschappelijke projecten, zonder dat we daar iets voor vragen. Een project als Arctic Explorer, dacht Daan, nadat Tom hem met aanstekelijk enthousiasme zijn plannen uitlegde. Want dit jaar bieden ze iets speciaals…
Avontuurlijke poolonderzoekers
Dit jaar wordt de expeditie omgezet in een interactieve lesmethode voor leerlingen in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs. Doel: de gevolgen van klimaatverandering dicht bij leerlingen brengen. Met VR-video’s van de expeditie, die leerlingen écht het gevoel geven op de Noordpool te lopen en de avontuurlijke poolonderzoeker in hen losmaken. Zo is Arctic Explorer naast leerzaam ook een gaaf avontuur met een grote impact op het lerend vermogen van de leerlingen.
Daan: "Arctic Explorer is een prachtig, maatschappelijk initiatief waarvan Emotion direct besloot: deze gaan we adopteren als nopvertising-project!"
Iets voor onze nopvertising?
Om het project tot een succes te maken, waren al aardig wat partners opgetrommeld, die het project belangeloos steunen. En niet de minste: WWF, Greenpeace, Malmberg, Heutink, Prowise, het Ministerie van Buitenlandse Zaken,… Een aardig lijstje al. Maar er kon nog wel een goed communicatiebureau bij, dat ondersteunt in huisstijl en vormgeving. Dus droeg Daan het project aan als nopvertising-klus. Of nopvertising nu wel prioriteit moet krijgen, vanwege corona? Niet echt. Of we het wel in de planning krijgen? Lastig. Of we het dan wel moeten doen? Absoluut!
Tom: "Emotion heeft écht een gaaf concept ontwikkeld, aansprekend voor de jonge doelgroep. Want wie wil er nu niet op expeditie naar de Noordpool?"
Een mooi succes
En zo geschiedde. Met Emotion erbij is het team van Arctic Explorer compleet. Samen slaan we de handen ineen om van Arctic Explorer een mooi succes te maken, ieder vanuit zijn eigen expertise. En waar het onze expertise betreft, was er wat meer nodig dan alleen een huisstijl, vonden we. Dus stelden we maar liefst 100 uur beschikbaar en trokken we de vraag wat breder: ontwikkel een communicatieconcept dat de creatieve basis vormt voor communicatiemiddelen om leraren en leerlingen te activeren met Arctic Explorer aan de slag te gaan. Benieuwd naar het resultaat? Bekijk onze case.