Emotion | Employer branding levert geen ingevulde vacatures op Ga naar main content
Leestijd 3 min

Employer branding levert geen ingevulde vacatures op

Krapte op de arbeidsmarkt. Ongeveer elke branche heeft er mee te maken. Daarom kregen wij afgelopen jaar vaak de vraag om organisaties te helpen met hun employer brand. In basis een supergoed idee! Maar de verwachtingen moeten wel helder zijn: die openstaande vacatures worden niet morgen ingevuld met dit magische middel.

Campagnestrateeg Peter doet uitspraak.
Rare lui, die bureaumensen. Ze vinden echt, altijd, overal wat van. Bij de gemiddelde meeting komen er meer visies ter tafel dan kopjes koffie. Daarom geven we iemand zo nu en dan de kans om effe lekker ongestoord uit te razen over iets wat hem of haar aan ’t hart gaat. En vaak snijdt het nog hout ook. Dit is: Het Pleidooi.

Peter profielfoto
Peter

Campagnestrateeg

Lange of korte termijn?

Zoals dat geldt voor alle marketingactiviteiten moet je kijken naar effect op korte en lange termijn. Een goede marketeer zorgt voor de juiste balans tussen Long en Short, om onze vrienden Binet & Field er maar eens in te gooien.

Op korte termijn zet je een activatiecampagne in om de ontvanger aan te zetten tot een directe actie. Denk hierbij aan de directe verkoop van een product of dienst of – inderdaad – kandidaten voor je openstaande vacature. Terwijl je op de lange termijn wil werken aan merkbekendheid, merkvoorkeur of klantloyaliteit. In deze laatste categorie valt employer branding. Werkgeversmerk is immers de letterlijke vertaling van employer branding. Dat betekent dus werken aan je merk!

Campagnestrateeg Peter doet uitspraak

Doe die deur dicht!

Uitdragen wat jouw organisatie uniek maakt, hoe geweldig de sfeer is, hoe uniek jouw arbeidsvoorwaarden zijn. Dat laten weten aan de wereld is hartstikke waardevol, mits je dat ook daadwerkelijk waarmaakt, betoogde mijn collega Mieke eerder al. Want als je niet waarmaakt wat je belooft, lopen ze via de achterdeur net zo hard naar buiten als ze via de voordeur binnenkomen. Pas als je organisatie daar klaar voor is kun je ook echt uitdragen wat voor een gave werkgever je bent. Je kan immers van een drol geen taartje maken. Althans, geen lekkere.

Vaak wordt verwacht dat nu ‘een beetje employer branding doen’ leidt tot een invulling van jouw 54 fte aan openstaande vacatures. Een vacature goed onder de aandacht brengen via een wervende campagne, daar ben ik helemaal voor. Met relatief weinig werkzoekenden op de markt is het belangrijk om latent werkzoekenden te bereiken en hen in beweging te krijgen. Hier maakt een goed aanbod het verschil. Maar weet je wat nog meer helpt? Dat ze jouw merk kennen. Van je product, of misschien wel omdat er in jouw branche zo positief over jou als werkgever gesproken wordt. Een sterk employer brand dus!

Wist je dat?

Het werven van een nieuwe collega kost snel een paar duizend euro. Over de exacte hoogte wordt door verschillende bronnen van alles geroepen. Het is natuurlijk ontzettend branche- en functieafhankeljk dus ik waag me niet aan een exact bedrag. Maar dat het niet gratis is, moge duidelijk zijn

Het (positief) tussen de oren komen bij die potentiële medewerker is niet een kwestie van vandaag in aanraking komen met je merk en morgen solliciteren. Tuurlijk gebeurt het wel eens en dat is dan lekker. Maar veel vaker is dit een kwestie van een hele lange adem. Dan pluk je nu de vruchten van een campagne waar iemand twee jaar geleden mee in aanraking kwam. Dus werk je nu aan je werkgeversmerk voor je toekomstige vacature, niet je huidige.

Moet je dan in je job marketing niets doen met je employer brand? Natuurlijk wel, je moet je merk immers overal en consistent uitdragen. Dus zorg dat je vacatureteksten de merkwaarden van jouw employer brand ademen en dat je collega’s op die meeloopdag ook echt zo leuk zijn als je claimt. Want een sterk merk creëer je niet, dat ben je.

Het moge duidelijk zijn: Peter weet van wanten. Neem dus vooral contact met ‘m op via: peter@emotion.nl dan kijkt ie met alle liefde mee naar de juiste balans tussen vacaturecampagnes en employer branding voor jouw organisatie.