Emotion | Podcasts zijn hip maar kneitertje moeilijk Ga naar main content
Leestijd 5 min

Podcasts zijn hip maar kneitertje moeilijk

‘Moeten we hier niet wat mee?’ Het is een vraag die we steeds vaker krijgen. Podcasts zijn op dit moment ook wel een hele hippe vorm van content. Toch wel een beetje het social media van 15 jaar geleden. Alleen is een podcast een hele uitdagende vorm van content. Waarom? Omdat het kneitertje moeilijk is om een publiek te vinden én te raken.

Campagnestrateeg Peter doet uitspraak.
Rare lui, die bureaumensen. Ze vinden echt, altijd, overal wat van. Bij de gemiddelde meeting komen er meer visies ter tafel dan kopjes koffie. Daarom geven we iemand zo nu en dan de kans om effe lekker ongestoord uit te razen over iets wat hem of haar aan ’t hart gaat. En vaak snijdt het nog hout ook. Dit is: Het Pleidooi.

Podcasts zijn ontzettend intiem

Op social media kun je prima een artikeltje of een videootje betaald bij iemand op z’n tijdlijn plaatsen. Dat kan bij podcasts niet. De drempel is veel hoger om bewust een podcast te gaan luisteren dan om een videootje, die toch al in je tijdlijn is verschenen, af te kijken. Mensen moeten er bewust voor kiezen om hun oordopjes in te doen en zo’n 20 minuten naar jouw verhaal te luisteren. Dat is ontzettend intiem. Probeer iemand maar eens een artikel met 20 minuten leestijd te laten consumeren. Dat gebeurt niet zo snel.

Campagnestrateeg Peter doet uitspraak

Het gaat niet om wat jíj́ wil vertellen

Daarom is bij de podcast de welbekende ‘sweet spot’ van de contentmarketing belangrijker dan ooit. Wat heb jij te vertellen en wat wil de doelgroep horen? Wat hebben jullie gemeen? En daarbij moet de boodschap nog veel meer leunen naar de luisteraar dan naar wat jij zou willen vertellen. Focus niet op jouw commerciële boodschap, maar op welke verhalen voor je doelgroep interessant zijn. Verplaats je en bedenk in welke hoedanigheid zij content van jou af zouden willen en kunnen nemen. Alleen zo kun je relevant zijn en waardevolle tijd van je luisteraar claimen.

''De vraag: ‘moeten we niet iets met podcasts?' is een zwaktebod.''

Dus, moeten we hier niet wat mee?

Die vraag vind ik een zwaktebod. Je moet nooit iets doen om het maar te doen. Ook geen podcast maken. Hetzelfde geldt voor Snapchat en TikTok. Je moet het pas doen, als het past bij je merk en je doelgroep via dit kanaal bereid is te luisteren wat je te vertellen hebt. Het aanbod in podcasts is nu ook zo groot. Je moet je echt onderscheiden, je kop boven het maaiveld uitsteken. En dat niet maar voor één aflevering, je moet een format ontwikkelen dat een hele serie interessant blijft.

Ik raad iedereen aan om in ieder geval de mogelijkheden te bekijken. Want als je een luisteraar echt weet te binden en als je echt impact maakt, dan zit je gebakken voor de lange termijn.

Dat is mijn visie. En daar zult u het mee moeten doen.

Het moge duidelijk zijn: Peter weet van wanten. Neem dus vooral contact met ‘m op via: peter@emotion.nl dan kijkt ie met alle liefde mee naar de podcast-mogelijkheden voor jouw organisatie.