Digitale toegankelijkheid, wat is dat nou weer?
Ga eens even na dat 4 miljoen mensen in Nederland een visuele, auditieve, lichamelijke of cognitieve functiebeperking hebben! Dan is het dus logisch om hier rekening mee te houden als je digitale media ontwikkelt. Toch? Jazeker, want we willen natuurlijk wel dat iedereen goed kan ‘navigeren’ in de digitale wereld van nu. Toch is het helaas nog lang niet altijd goed gesteld met de digitale toegankelijkheid in Nederland.
4 miljoen Nederlanders met een vorm van beperking
Om te beginnen is het goed om te beseffen dat er dus in Nederland ongeveer 4 miljoen mensen zijn met (een vorm van) een beperking. Anders gezegd, dit wil zeggen dat ongeveer een kwart van de Nederlanders mogelijk ook beperkingen ervaart bij het gebruik van online diensten, websites en apps.
Bedenk je maar eens hoe je een website gaat bekijken als je bijvoorbeeld (kleuren)blind of slechtziend bent. Je kunt het ook zelf ervaren door even een bril af te tapen, zodat je niets meer kunt zien. Dan snap je het meteen. Er zijn trouwens in Nederland 1 miljoen mensen met een visuele beperking. De overige 3 miljoen mensen met een beperking zijn doven, slechthorenden, lichamelijk gehandicapten, dyslectici en laaggeletterden.
Al verplicht voor overheidsinstanties
Wist je dat het al twee jaar verplicht is voor overheidsinstanties en gemeentes om digitaal toegankelijke websites en documenten te hebben? Dit wordt ook wel drempelvrij genoemd. Maar eigenlijk vind ik dat zoveel mogelijk bedrijven en organisaties hun digitale diensten drempelvrij zouden moeten maken. Ik weet zelf uit mijn directe omgeving hoe lastig het is als je een beperking hebt om jezelf door het woud van digitale diensten te worstelen. Mijn schoonvader ziet helaas vrijwel niets meer en hij moet dagelijks ook in de digitale wereld flink wat problemen overwinnen. Bij Emotion merken we gelukkig wel dat er steeds meer bewustwording en dus vraag is naar slimme tools en oplossingen om het digitale leven van mensen met een beperking een beetje makkelijker te maken. Het kan echt! En daarom vertel ik je er graag een beetje meer over.
Hoe kunnen we je helpen?
Wij vinden dat iedereen op een goede wijze door bijvoorbeeld een website of pdf’je heen moet kunnen komen. Als je slechtziend bent, is de voorleesfunctie bijvoorbeeld een prima oplossing. Belangrijk hierbij is dat de leesvolgorde en structuur van een document (technisch) klopt, anders valt er geen touw aan vast te knopen. Iemand die blind is, kan ook door middel van de tab-knop in diezelfde volgorde door de buttons, afbeeldingen en tekstvelden navigeren. We geven dan alle onderdelen een ‘alt-tekst’, waarin we omschrijven wat je bijvoorbeeld op een afbeelding ziet.
Een belangrijk onderdeel van digitale toegankelijkheid is ook kleurgebruik en contrast. Slechtzienden kunnen soms het verschil tussen rood en groen niet zien. Daarom is het dus niet handig om groene tekst op een rode achtergrond te plaatsen. Letters dienen ook groot genoeg te zijn om ze te kunnen lezen wanneer je slechtziend bent. Zelfs het gekozen lettertype kan een wereld van verschil betekenen.
Eenvoudige oplossingen maken een wereld van verschil
Wat te denken van doven en slechthorenden? Hoe krijgen zij mee wat er gezegd wordt in een video? De eenvoudigste oplossingen daarvoor zijn al gauw ondertiteling of audiodescriptie. Lichamelijk en/of motorisch beperkte mensen hebben meestal een oplossing op maat nodig, vaak met behulp van de spraakfunctie. Dit is specialistisch werk, maar prima te realiseren.
Niet iedereen kan alles begrijpen
Ook is het goed om je te beseffen dat niet iedereen zomaar alle communicatie begrijpt. Soms is het goed om je schrijfstijl of ontwerp aan te passen aan mensen met dyslexie, laaggeletterdheid, een verstandelijke beperking of concentratiestoornissen. Goed geschreven, voor iedereen te begrijpen teksten en een logische indeling zijn hier de oplossingen. Zo begrijpen zij ook goed wat jij wilt vertellen.
Hoe bepaal je wat zoiets kost?
Het is handig om voor je begint samen te kijken wat er nodig is om jouw online dienst digitaal toegankelijk te maken. En in welke mate. Hoe ver wil je gaan? Wil je voldoen aan de Europese toegankelijkheidseisen, of volstaat bijvoorbeeld een kleurcontrastcheck al? Op basis van de eisen en wensen maken we een inschatting voor je.
Een belangrijke rol voor marcom-professionals
Zoals je hebt kunnen lezen, kunnen relatief eenvoudige oplossingen voor mensen met een beperking al echt het verschil maken. Het verschil tussen hulp moeten vragen of het zelf kunnen, het verschil tussen meedoen of buiten de boot vallen. Marketeers en communicatieprofessionals kunnen een belangrijke rol spelen om het leven van mensen met een beperking een beetje makkelijker te maken. Laten we die rol pakken!
Bel me gerust als je meer wilt weten!
Casper Wentink
Designer Emotion, telefoon 055 522 15 25