Emotion | Een briefing maak je niet ‘even’ Ga naar main content
Leestijd 3 min

Een briefing maak je niet ‘even’

Wanneer je een bureau inschakelt voor een opdracht dan kost dat geld. Soms veel geld. Net als tijd. Dus als je dan tijd én geld investeert, wil je er zeker van zijn dat het resultaat ook echt wat oplevert, toch?

Dan doe je er als opdrachtgever alles aan om een glasheldere briefing te schrijven voor het bureau, zou je zeggen. Dat is helaas vaker uitzondering dan regel. Sterker nog, 80% van de marketeers vindt dat ze goede briefings schrijven. Bureaus vinden slechts 10% van de briefings goed. Zonde! Want slechte briefings zorgen voor verwarring en middelmatige ideeën. Een studie van BetterBriefs zegt zelfs dat 1/3 van alle marketingbudgetten wordt verspild door slechte briefings. En dat terwijl marketingbudgetten onder druk staan. SHOCKING!

Brand Manager & Teamlead Projectmanagement Elles doet uitspraak.

Rare lui, die bureaumensen. Ze vinden echt, altijd, overal wat van. Bij de gemiddelde meeting komen er meer visies ter tafel dan kopjes koffie. Daarom geven we iemand zo nu en dan de kans om effe lekker ongestoord uit te razen over iets wat hem of haar aan ’t hart gaat. En vaak snijdt het nog hout ook. Dit is: Het Pleidooi.

Een goed begin is het halve werk

Een briefing geeft het bureau de juiste informatie zodat het de best mogelijke oplossing kan bieden voor het halen van de marketingcommunicatiedoelstelling. Een goede briefing is kort, bondig en duidelijk. Het geeft het bureau inzicht in de doelstellingen en gemaakte strategische keuzes van het merk. En het legt de noodzaak uit voor een creatief idee.

En hoe schrijf je dan een goede briefing? Tja, dat kost tijd. Maar onthoud dat ’t later in het proces juist heel veel tijd scheelt. En daardoor kosten!

De perfecte-briefing-checklist

Dus, wil jij tijd en geld besparen en ons bureautijgers heel blij maken? Pak dan deze checklist erbij en zorg dat je briefing in ieder geval het volgende bevat:

  • Projectbeschrijving: wat moet het bureau gaan doen? Dit kan een creatief concept zijn maar ook een creatieve uiting op basis van een bestaand creatief concept.
  • De aanleiding: waarom juist nu?
  • Merkidentiteit: kent het bureau jouw merk nog niet? Vertel ze dan alles over het merk. Van essentie en belofte tot merkpersoonlijkheid.
  • Communicatiestrategie: gaan we voor imago? Voor beleving? Of voor overtuigende feiten?
  • Communicatiedoelstelling: wat is het effect dat het project teweeg moet gaan brengen? Eén primair doel om de communicatie scherp te houden. Hoe meer doelen en boodschappen hoe onduidelijker.
  • Propositie: beschrijf je product of dienst. Wat maakt het onderscheidend? En wat is het bewijs daarvoor? En wat is de kernbelofte van je product of dienst?
  • Marketingcommunicatiedoelgroep: tegen wie gaan we praten?
  • Drempels: hoe staat de doelgroep tegenover het product of de dienst? Het is belangrijk dat het bureau begrijpt wat de huidige situatie en gewenste situatie is.
  • Insights: dat zijn er maximaal 3. De belangrijkste waarvan jij denkt dat ze het vraagstuk gaan helpen oplossen. Kiezen dus!
  • Randvoorwaarden: tijdlijn, budget, huisstijl.
  • Aanvullende informatie: denk aan interessante artikelen, persona’s, beeldmateriaal en voorbeelden van concurrenten.

Ik weet het, het is nogal wat, maar dan heb je ook wat. Lekker! Want zonder glasheldere doelen en visie tast je in het duister. Maar dat dit niet altijd even makkelijk is snappen we ook. Geen paniek, wij kunnen je helpen. In een sessie halen we samen alle informatie op en dan maken wij vervolgens de briefing. Wel zo praktisch.

En dan?

Als je veel tijd en moeite hebt gestoken in een goede briefing, dan stuur je die natuurlijk niet alleen maar effe op. Je neemt ‘m zorgvuldig door met je creatieve bureau. Want je gaat deze uitdaging aan als partners, echt samen dus. Want alleen als je samenwerkt als gelijkwaardige partners, ga je maximaal resultaat bereiken.

Debrief:
het laatste deel van de eerste stap

Met de briefing kunnen wij als bureau aan de slag. We gaan het project inplannen en maken een begroting. Om zeker te weten dat wij de briefing goed hebben begrepen, maken we een debrief. En dat is eigenlijk onze vertaling van de briefing. Hoe hebben wij de briefing begrepen en wat is volgens ons de essentie. Daar geven zowel klant als wij akkoord op en pas dan kunnen we aan de slag met de creatieve ontwikkeling. En dat gaat nou eenmaal een stuk makkelijker, als we precies weten wat er van ons wordt verwacht. Bovendien helpt het jou later om de creatieve voorstellen de beoordelen

Behoorlijk belangrijk dus die briefing!

Dit is mijn visie en daar zult u het mee moeten doen.