Slim adverteren op basis van het weer

Het weer doet wat met ons. En dus ook met hoe we reageren op campagnes. Daarom maken we sinds kort gebruik van Weather Ads. Slimme, geautomatiseerde advertenties die precies op het juiste moment verschijnen, afhankelijk van het weer.
Op het juiste moment, bij het juiste weer.
Eigenlijk doen we dat al jaren. Rekening houden met de weersomstandigheden in onze campagnes. Bijvoorbeeld voor klanten als Connexxion, bij wie het weer een grote rol speelt in het gedrag van busreizigers. Maar waar we dat vroeger handmatig deden, omdat de techniek toen nog een stuk minder ver was, maken we nu gebruik van Weather Ads. Een tool die campagnes om de drie uur automatisch aan en uit zet, op basis van real-time weerdata.
Oke, even uitleggen…
Als het in bepaalde regio’s hard regent of waait (een mooi moment om de bus te pakken), gaat er automatisch een advertentie aan, die in deze regio’s zichtbaar is. Zo draait voor Connexxion momenteel een campagne die automatisch actief wordt bij matige neerslag en storm én duurt het niet lang voordat de warm weer campagnes ook weer volop actief zullen zijn. Dankzij de koppeling met Weather Ads kunnen we exact targeten op de locaties waar het regent, stormt óf juist ontzettend warm is. Zo sturen we niet meer op algemene weersvoorspellingen, maar op actuele data. Dat levert niet alleen meer relevante impressies op, we sluiten ook beter aan op de behoefte van de reiziger en maken efficiënter gebruik van het advertentiebudget.
Mooi hoor, maar wat heb ik eraan?
Deze techniek is niet alleen nuttig in het ov. Je kunt hem op veel meer diensten en producten toepassen. Denk bijvoorbeeld aan advertenties voor airco’s, campingspullen of tips voor een weekendje weg, als het warm weer is. Je kunt je advertenties ook targeten op bijvoorbeeld zonnekracht of sneeuwval. Handig als je zonnebrandcrème of sneeuwschuivers verkoopt. Het weer heeft misschien meer met je merk te maken dan je denkt. En als je die link hebt gevonden, dan heb je altijd wel een haakje voor een relevante boodschap.
Bel me gerust als je meer wilt weten!
Maxime Hylkema
Advertising Specialist Emotion, telefoon 055 522 15 25
