Leestijd 4 min

Kunstmatige intelligentie and beyond!

AI staat voor Artificial Intelligence, oftewel: kunstmatige intelligentie. Taaie stof? Nee, hoor. Niet zoals het door Koen (webconsultant) en Sjors (online marketeer) smakelijk werd opgediend tijdens onze laatste KennisLunch voor klanten.

Foto4

Wat is AI?

“Kunstmatige intelligentie is de intelligentie waarmee machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. Zij imiteren hierbij het denkvermogen van de mens”, aldus de meest gebruikte definitie. Of zoals Koen het graag uitlegt: “we willen computers iets laten doen waar wij al goed in zijn!”

Machine learning

Hoe dan? Vroeger vertelden we een computer precies welke taak hij moest uitvoeren en hoe. Tegenwoordig worden computers zo geprogrammeerd dat zij een taak zélf leren uitvoeren. Doordat de taak miljoenen keren wordt uitgevoerd, kan de computer hiervan leren en de taak continu optimaliseren. Op die manier is een computer in staat om de mens te ‘outsmarten’. Taken die voorheen lastig waren voor computers zoals gezichtsherkenning, spam en creditkaartfraude detecteren, zijn nu peanuts.

Hoe AI marketing raakt

Nieuw? Nee, niet per se. In 1997 werd schaaklegende Garri Kasparov verslagen door een computer van IBM. Maar ook vandaag de dag is kunstmatige intelligentie alom aanwezig. Laat jij je adviseren door Netflix voor je volgende serie of film? AI it is! Maar ook binnen ons vakgebied is kunstmatige intelligentie niet nieuw. Facebook denkt gedurende een campagne bijvoorbeeld al mee over de beste verdeling van het mediabudget, op basis van de doelgroep die het meeste klikt.

En door verbeterde software en computers, alle beschikbare data van tegenwoordig en onze kennis over het schrijven van algoritmes zullen de mogelijkheden van AI alleen nog maar groeien. En dat biedt kansen. Zo kan AI nog verder bijdragen aan een hogere ROI, meer rendement uit mediabudgetten en vergaande personalisatie. Geen paniek. Marketeers blijven onmisbaar, maar vinden in AI wel een helpende hand.

Foto5

Google

Google is, samen met Facebook, de pionier als het gaat om het ontdekken van kunstmatige intelligentie. Een mooi voorbeeld is Google Image Recognition. Google is nu in staat om het beeld zelf te ‘lezen’. Probeer maar: https://cloud.google.com/vision/. Bij het kopje ‘Try the API’ kun je een afbeelding uploaden. Deze wordt dan direct voor je uitgelezen en beoordeeld. Geinig hè?

Een ander paradepaard van Google dat speelt met AI via voice besturing is Google Home, die eind van dit jaar in het Nederlands beschikbaar komt. En guess what? Wij hebben er een en stuurden onze stagiaires Shelley en Sanne Fleur op pad voor een tof experiment. Wordt vervolgd.

Leuk, maarrehh…

Wat betekent dit voor jou? Nu misschien nog niet zoveel. Maar… kunstmatige intelligentie is hot en je kunt hier niet omheen. Dus lees je in. Volg de ontwikkeling. Vind er wat van. Praat erover met collega’s. En wil je er nog meer over weten? Give us a call. Sjors en Koen sparren er graag met je over. 

27 september 2018 Sjors , Online marketeer