Leestijd 4 min

Voice Search, Facebook-algoritme, Millennials.. en meer!

Online marketing is een bekend begrip en relevanter dan ooit. Er wordt zoveel over geschreven, het valt nauwelijks bij te houden toch? Daarom hier even een update over trends en ontwikkelingen.

Wie zit waar

Welke doelgroep is online op welk platform te vinden? Tieners en de Millennials laten Facebook vaker links liggen. Ze liken en delen steeds minder. Door een verandering in het algoritme krijgen posts van familie en vrienden voorrang op de tijdlijn. Dat maakt het voor bedrijven steeds minder interessant om een organische post te delen. 

Nu is Facebook de beroerdste niet en hebben ze als upgrade het adverteren in Messenger geïntroduceerd. Een interessante optie wanneer je direct interactie met je doelgroep wil.

Trends

Wat zien we in 2018 gebeuren? Een korte opsomming: de tieners zijn amper bezig met veiligheid van online persoonsgegevens en communiceren zeer actief met elkaar. Ze kijken de ene na de andere vlog op YouTube.

Millennials staan vooraan in de rij in het gebruik van nieuwe toepassingen die het leven weer wat gemakkelijker maken. Online shoppen, bankieren, eten bestellen, het is de normaalste zaak van de wereld om dat met een smartphone te regelen. Instagram is enorm populair geworden, maar om nu gelijk het Facebook-account te deleten, dat gaat voor veel Millennials net wat te ver.

Generatie X doet in het online gebruik zeker niet onder voor jongere generaties, maar ze wachten wel even tot het gebruik ervan zich heeft bewezen. Wat betreft Facebook is deze generatie voorlopig nog onvermoeibaar. Er is zelfs een stijgende lijn te zien in het gebruik ervan.

De Babyboomers zijn online hartstikke actief. De smartphone wordt voor zaken als bankieren of shoppen wel een stuk minder gebruikt dan bij andere generaties. Op social media zijn de Babyboomers lekker actief. Ze appen en Facebooken erop los. Ook YouTube kent geen geheimen, al worden vlogs overgeslagen en is het journaal favoriet. 

Beste Online Marketing Tips Die Je Ooit Gaat Krijgen

En nu? 

Waar liggen de komende tijd de kansen voor online succes? Social media is en blijft hot. Instagram en Snapchat zijn the place to be voor advertenties. Ook YouTube is groter dan groot. 

Maar de toekomst ligt pas echt bij voice search, het gesproken zoekbericht. De trend is gaande en spraakherkenning wordt door slimme software steeds geavanceerder. Vooral de jongere generaties ontdekken het gemak en de snelheid van voice search. Wist je al dat Google Assistent nu is uitgerold in Nederland?

Dit is dus ook hét moment dat online marketeers hun online strategie moeten aanpassen. Het verschil is bijvoorbeeld te maken door het gebruik van long tail keywords (drie of meer zoekwoorden) bij een contentpagina, waardoor je een specifieke doelgroep aanspreekt. Zo vergroot je de relevantie van het product. 

Online marketeers experimenteren continu en zijn op de hoogte van de laatste trends. En het bepalen van de strategie op basis van de doelgroep kennis is daar een belangrijk onderdeel van. Dus voorlopig is het gewoon nog volle bak op Facebook voor de 40-plussers en experimenteren met voice search voor de jongeren. Aan de slag!

9 juli 2018