Leestijd 4 min

'Nopvertising maakt werken bij Emotion mooier'

Nopvertising. Iets waar je ons vast eens over hebt horen praten. Dat we een deel van onze tijd in maatschappelijke projecten steken. Tof werk waar ook veel collega’s en klanten het warm van krijgen. Zo ook Merle, nu al anderhalf jaar projectmanager bij Emotion. Afgelopen half jaar maakte ze een onwijs grote slag met haar eigen nopvertising project: Drakenbootfestival.

Merle Social

De term nopvertising is echt iets typisch Emotion. Iedereen binnen het Emotion-team werkt binnen zijn of haar specialisme aan een nopvertising project. Van vormgever, marketeer en webdeveloper tot projectmanager en copywriter. Waarom we dat doen? We willen de wereld graag een stukje mooier maken en we geloven dat we zo meer impact maken dan een eenmalige financiële bijdrage. ‘Precies dit vind ik zo bijzonder aan Emotion,’ vertelt Merle trots. ‘Het gaat niet alleen om die keiharde knaken, maar ook om de wereld om ons heen. Dat siert én onderscheidt Emotion. Tijdens mijn sollicitatieperiode was dat de reden waarom ik graag bij Emotion wilde werken.’ 

‘Juist binnen nopvertising kun je persoonlijk groeien’

Eigen project voor nop

‘Nu heb ik zelf een nopvertising project: Drakenbootfestival, het allergrootste event uit Apeldoorn en omstreken. Een waanzinnig festival, opgebouwd door Eric-Jan en Marieke. Nog elk jaar groeit het festival. Het was dit jaar aan ons om ze verder te helpen, om nog net wat meer te professionaliseren in alle communicatie. Iets wat onwijs bij mij paste, want ik wilde graag ervaring opdoen binnen de evenementenindustrie. Juist binnen dit soort projecten kun je persoonlijke doelen stellen. Er is vaak net wat meer vrijheid en meestal iets minder tijdsdruk; waardoor iedereen maximaal de ruimte heeft om te experimenteren. Als projectmanager wilde ik graag voor langere tijd een project aansturen, een klant van begin tot eind helpen en een team begeleiden. Dat team bestond uit alle jonge honden van Emotion, die natuurlijk zelf ook de nodige festivalervaring hadden.’ ;)

Drakenboot nopvertising project

Geen eitje

Een team begeleiden is een mooi leerpunt, maar zeker geen makkelijke. Want hoe houd je bijvoorbeeld het overzicht als het steeds drukker wordt, hoe zorg je ervoor dat alle neuzen dezelfde kant opstaan en hoe houd je de teamspirit hoog? ‘Het grappige was dat het team zich al heel snel onderdeel van het festival voelde. Iedereen barstte van de ideeën op het gebied van content, online marketing en design. Soms was het dan ook best lastig om het overzicht te bewaren. Waren die geopperde ideeën al in de maak of enkel in een creatieve bui geroepen? Daarom hadden we een keer per week een meeting, waar we bekeken wat we afgelopen week hadden gedaan en wat we nog moesten doen. Dat zorgde voor veel rust.’

Abnormaal trots

‘Het festival was een dik succes en daar ben ik onwijs trots op. Het toffe is dat iedereen binnen het bedrijf datzelfde gevoel had. Want zeg even eerlijk: op een feestje zeggen dat je een half jaar voor een festivalorganisator de marketing en communicatie hebt gedaan, is cool. Maar daarna zeggen dat je dat bijna voor nop deed, omdat ze het bij je werk belangrijk vinden om (lokale) maatschappelijke organisaties te helpen, is natuurlijk nog veel vetter. Dat doen we echt niet ‘om het te kunnen zeggen’, maar omdat we het gewoon heel tof vinden. En als je eenmaal op het festival duizenden festivalgangers los ziet gaan, dan denk je toch wel even ‘wow, daar deden we het een half jaar lang voor!’

'Ik sta als projectmanager nu veel sterker in mijn schoenen'

Keihard gegroeid

Niet alleen Drakenbootfestival groeide, ook Merle ging hard. ‘Ik heb ontzettend veel geleerd in dit half jaar. Vooral omdat ik samenwerkte met alle verschillende disciplines binnen ons bureau, waardoor ik heb mogen snoepen van de advieskant, relatiebeheer, copywriting, vormgeving en webdevelopment. Daarnaast sta ik als projectmanager nu veel sterker in mijn schoenen. Kom maar op Drakenbootfestival 2020, we zijn er weer klaar voor!’

Nieuwsgierig hoe het is om bij Emotion te werken? Stuur Sylvia een mailtje en kom buurten. Of check even onze vacatures.

Hoe we een groot festival nog groter maken?

Benieuwd wat we precies deden voor Drakenbootfestival? Van frisse huisstijl en website tot het stagedesign en boosten van de ticketsales. Check onze case.

20 augustus 2019