Leestijd 5 min

Word communicatieadviseur bij Emotion

Nieuw bij de club: Sofia! Sinds oktober helemaal op haar plek als communicatieadviseur bij Emotion. Lijkt jou dat ook wel wat? Komt goed uit, want we zoeken nóg een adviseur. Iemand die mooie merken graag nog mooier maakt met geweldige communicatie. En gelooft dat je met lol, hard werken en liefde voor het vak een heel eind komt. Wat je dan precies mag doen? Sofia neemt je mee in een gemiddelde werkdag, die eigenlijk nooit gemiddeld is.

Dit jaar verhuisde Sofia van de drukke Randstad naar de meer gezinsvriendelijke Achterhoek. “Een heel nieuwe stap, waar ook een nieuwe baan bij hoorde”, zegt Sofia. “Na veel bureauervaring en een aantal jaren als brand strateeg te hebben gewerkt, ben ik uiteindelijk weer terug in de bureauwereld . De energie en dynamiek van een bureau is nergens mee te vergelijken. Dat past enorm goed bij me. Toen ik de vacature van Emotion voorbij zag komen, dacht ik dus ook meteen: ‘dit ben ik, hier ga ik voor!’”

Like minded vakidioten

En? Hoe bevalt het? Sofia: “Emotion is een warme, professionele club met tegelijkertijd heel veel humor. Verder is er veel aandacht voor individuele medewerkers. Da’s best bijzonder voor een bureau, waarin je toch geneigd bent op te gaan in de waan van de dag. Hier wordt echt de tijd genomen voor goeie onboarding. Er wordt alles aan gedaan om je een heel welkom gevoel te geven. Al is het hier ook weer geen gespreid bedje; vakinhoudelijk wordt verwacht dat je snel op eigen benen staat en gewoon lekker aan de slag gaat. Geweldig om dat te doen met een grote club van like minded vakidioten, die elkaar uitdagen en scherp houden.”

Ok dan. Je komt terecht bij een leuk bureau, maar wat mag je er doen? Sofia: “Als communicatieadviseur bij Emotion ben je eindverantwoordelijke voor je eigen klanten. Mooie merken als Abbott, PreZero, Euromaster en Connexxion. Maar ook maatschappelijke initiatieven als StadsAkkers en Arctic Explorer. Met jouw kennis van marketing en communicatie voorzie je jouw klanten van het beste advies. Je stelt plannen op, leidt en coördineert projecten, beoordeelt creatieve voorstellen én presenteert ze aan je klanten. Je bent dus in de lead van advies tot uitvoering.”

"Ik vind het belangrijk om de hele dag door vragen te stellen. Om zo ook de vraag áchter de vraag van een klant te ontdekken."


Sofia

Een gemiddelde dag bestaat niet

“Vraag me niet hoe een gemiddelde dag eruitziet, want die bestaat niet”, zegt Sofia. Dagelijks bekijk je met je team welk werk er ligt. Hoe staat iedereen ervoor? Welke deadlines hebben we en waar kun je elkaar mee helpen? Daarna loopt er gewoon heel veel door elkaar. Voor mij is een belangrijke rode draad dat je de hele dag veel vragen stelt. Dit om ook de vraag áchter de vraag van je klanten boven water te krijgen. Is waar de klant om vraagt werkelijk wat ‘ie nodig heeft? Waar ligt de pijn van de organisatie? Alleen zo kom je tot een goed advies en help je écht bij het vinden van de juiste oplossing."

“De ene keer is daar veel tijd voor en kun je met de klant echt de diepte in, bijvoorbeeld tijdens onze powersessie in onze eigen pub. De andere keer vlieg je van het ene belletje naar het andere én van het ene overleg naar het volgende. Niet op je eigen eilandje, maar samen met collega’s van elke afdeling. Je kijkt mee met conceptontwikkeling, schakelt met copywriters, reviewd met vormgevers en toetst alles aan de doelstellingen van de klant. Dat doe je voor grote, strategische vraagstukken én voor kleine ad hoc klusjes, die elkaar continu afwisselen. Geeft dat een beetje een beeld?”

"Ik wil minstens 10 keer per dag lachen, dat is hier geen enkel probleem!"

Lekkere flow

Dus ja. Een beetje flexibel moet je wel zijn. En een beetje stressbestendig, natuurlijk. Maar je krijgt er vooral heel veel energie voor terug. Sofia: “Wat mij het meest voldoening geeft? Ik vind het heel mooi om te zien als – wanneer je lang met de klant hebt zitten brainstormen – in één keer het kwartje valt. Dat je met elkaar tot de conclusie komt: zo gaan we het doen en iedereen in een lekkere flow komt. En oh ja, cliché maar waar: ik wil iedere dag minstens tien keer lachen. En dat is hier geen enkel probleem.”

Ook zin om de vraag áchter de vraag te ontrafelen en samen met Sofia veel te lachen? Check onze vacature.