Ga naar main content
Leestijd 5 min

Meelopen. Leren. Doen.

Het is donderdag 7 april 2022 als ik voor het eerst in mijn werkende leven een kantoor binnenstap in plaats van een (hoge)school. Ik loop namelijk binnen bij Emotion!

Header Lieke 2


En dat is niet alleen qua gebouw een flinke overgang (de weg vinden op je eerste dag blijkt bijvoorbeeld opeens een stuk makkelijker), ook qua vibe moet ik even wennen. Er zijn veel mensen aan het werk met veel verschillende opdrachten, ze lopen naar elkaar toe voor advies en overleg, bellen met klanten, luisteren muziek en joinen een meeting in Teams. En van dat dynamische geheel (dat bestaat uit mensen met veel kennis van een vakgebied waar ikzelf nog heel weinig van weet - spannend!) ben ik opeens onderdeel, want de komende maanden loop ik stage bij het communicatieteam.

Wie is dan die nieuwe stagiaire?

Ik ben Lieke Peetsma, 35 jaar, getrouwd met Maarten en moeder van Kris en Boris. Tot bijna een jaar geleden werkte ik als docente Nederlands op een middelbare school. En dáár weer voor studeerde ik Nederlands in Groningen. Na ruim tien jaar op dezelfde middelbare school, was het tijd voor iets anders. Want als je ergens tien jaar werkt, ken je alles en iedereen en dat is vertrouwd en veilig en gezellig en ook wel heel erg binnen de comfortzone. En precies daar wilde ik wel eens uit. Het onderwijs verlaten lag wel erg ver buiten die comfortzone, dus het werd een compromis: ik ben inmiddels alweer bijna een jaar docente communicatieve vaardigheden bij de opleiding Communicatie van Hogeschool Windesheim in Zwolle. En daar zit ik met mijn talige achtergrond natuurlijk goed, maar op het vlak van de communicatiecontext valt er nog wel iets te leren. En dat is misschien wel een understatement.

"Als je ergens tien jaar werkt, ken je alles en iedereen. Dat is vertrouwd en wel heel erg binnen de comfortzone. En precies daar wilde ik wel eens uit."

Onderzoek employer branding

De opdracht die ik oppak, komt vanuit Emotion zelf. Ik doe een (klein, want ik ben er eigenlijk best kort) onderzoek dat draait om employer branding en uiteindelijk breng ik een advies uit aan Emotion waar het bedrijf hopelijk ook echt iets aan heeft. Wat dan? Nou, het zou mooi zijn als het dankzij mijn onderzoekje wat meer zicht krijgt op wat er nodig is om in een krappe arbeidsmarkt studenten communicatie aan zich te binden als potentiële nieuwe werknemers, door middel van employer branding.

Meelopen. Leren. Doen. Precies dat is waar ik me bij Emotion mee bezig mag houden de komende maanden. En had ik al gezegd dat ik dat een toffe kans vind? Ja hè? Ik doe het gewoon nog een keer: wat supertof dat ik deze kans krijg!