Emotion & a.s.r. Vitality: 'Topwerk heeft topvitaliteit nodig'
We willen dolgraag een gezond bureau zijn. En dat gaat echt niet over cijfers alleen. Waar het wel over gaat is een team dat goed in zijn vel zit. Daarom zijn we begin juni gestart met a.s.r. Vitality. Een app die ons helpt meer én vaker te bewegen. En hoe meer je beweegt, hoe meer punten je verdient. En die punten die kun je weer inwisselen tegen geld én mooie prijzen. Tijd om met onze P&O-heldin Sylvia en online marketeer Raoul te praten over deze sportieve teamontwikkeling en vitaliteit in het algemeen.
Hoe ging de uitrol van a.s.r. Vitality?
Sylvia: “Heel goed! De reacties zijn ontzettend positief. Veel collega’s zien de meerwaarde van sporten, maar missen vaak de motivatie. De app van a.s.r. Vitality is gebasseerd op een beloningssysteem waarmee echt serieuze prijzen te verdienen zijn. Collega’s doen het niet nu niet alleen voor ons, maar ook voor zichzelf. Bij andere organisaties is gebleken dat na een jaar de meeste medewerkers nog steeds actief deelnemen aan het programma.”
Raoul, wat is jouw rol als aanvoerder van a.s.r. Vitality?
Raoul: “De uitdaging zit hem in het levend houden van dit initiatief. Mensen moeten ook op de langere termijn gemotiveerd blijven. Als aanvoerder en tevens fanatiek sporter probeer ik leuke dingen te verzinnen die collega’s triggeren. Denk aan de ‘after work work-out’. Elke week verzin ik een work-out waar collega’s zich twee keer in de week voor op kunnen geven. Even flink zweten na het werk én lekker punten scoren! Daarnaast check ik regelmatig in bij collega’s. ‘Hoe gaat het met je? En ben je nog bezig met je punten?’.”
Hoe is het om dit naast je werk als online marketeer te doen?
Raoul: “Ik heb ooit heel brutaal in een ontwikkelplan geroepen dat ik wel één dag per week iets zou willen doen met sport. Uiteraard met het idee dat ik die andere 32 uur gewoon actief blijf als online marketeer. De perfecte combi toch? Acht uur zal het waarschijnlijk niet worden, maar dit is een goed begin!”
Onderscheidt Emotion zich op het gebied van vitaliteit?
Sylvia: “Zeker! Helemaal in vergelijking met andere organisaties van onze grootte.” Raoul: “Ik denk dat we bij Emotion best verwend worden op het gebied van vitaliteit.”
Waarom is vitaliteit zo’n belangrijk thema bij Emotion?
Sylvia: “Laat me beginnen met het definiëren van vitaliteit bij Emotion. Er wordt namelijk snel gedacht aan fysieke gezondheid. En hoewel dat inderdaad een belangrijke pijler is, staat bij ons ook mentale vitaliteit heel hoog in het vaandel. Vitaliteit staat voor mij voor de kracht, de wil en het vermogen om op een positieve manier je leven in te richten. Zodat je aandacht kunt geven aan de dingen die jij belangrijk vindt. Medewerkers die dit kunnen, zijn gelukkiger maar ook betrokkener bij de organisatie en kunnen tegen een stootje.”
Fysieke gezondheid draagt dus bij aan mentale gezondheid?
Raoul: “Daar geloof ik heilig in. Als ik niet lekker in m’n vel zit, druk ben op werk of stress ervaar, dan ga ik sporten. Ik voel mij tijdens en daarna stukken beter. Net als gezonde voeding en voldoende slapen. Bij een burn-out of overspannenheid zijn die drie dingen vaak naar de achtergrond verdwenen.”
“Vitaliteit gaat over veel meer dan fysieke gezondheid.”
Maar die focus op vitaliteit is niet echt nieuw bij Emotion toch?
Sylvia: “Klopt, a.s.r. Vitality is inderdaad een nieuwe stap binnen een groter ontwikkelplan. Al heel wat jaren zijn we hier mee bezig. Terecht ook, want van vitale medewerkers profiteert iedereen. De medewerker zelf, wij én onze klanten. Een belangrijke stap die we hier al eerder in maakten, was het aanstellen van teamleads per afdeling. We hadden een hele duidelijke missie voor hen: het geven van persoonlijke aandacht aan collega’s. ‘Hoe gaat het met iemand? Wat is belangrijk voor diegene? En wat kunnen wij daarin betekenen?’ Ook bieden we allerlei andere dingen aan. Zo hebben we al een paar jaar bedrijfsfruit, kunnen mensen op kosten van Emotion elke week een uur yoga volgen, hebben we sta-bureaus aangeschaft, is er een fysiotherapeut die ons helpt met een goede houding én zetten we gezonde lunches op tafel. Verder stimuleren we collega’s echt om uit te zoeken waar zij energie van krijgen. Heb je dat gevonden, dan voel je je lekker. En daarmee gaat je mentale gezondheid vooruit.”
Maar hoe belangrijk vinden medewerkers en potentiële medewerkers dit eigenlijk?
Sylvia: “Ik denk steeds belangrijker. In de huidige tijd wordt er veel van je gevraagd, zijn er veel prikkels en moeten we veel keuzes maken. Iedereen wil zijn leven zo goed en positief mogelijk inrichten en zich goed voelen. Maar dat is tegelijkertijd moeilijker dan ooit. Als je werkgever je stimuleert en handvatten geeft, is dat natuurlijk een goede start.”
“Werk waar je energie van krijgt. Daar profiteert iedereen van.”
En hoe verder? Waar valt nog winst te behalen?
Sylvia: “Ik denk dat onze grootste winst te behalen is in de werkdruk en hoe collega’s daarmee omgaan. Dan hebben we het ook direct over de balans tussen werk en privé. Ik denk dat we hele goede stappen zetten, maar dat we door het enthousiasme en de betrokkenheid van collega’s ons hier nog bewuster van moeten zijn. Verder zijn we nog bezig met een fietsplan en allerlei aanvullende activiteiten rondom a.s.r. Vitality. Persoonlijk zou ik het ook heel tof vinden als we meer met gezonde voeding kunnen doen, zonder dat het belerend wordt. Raoul kan ons daar vast bij helpen. We blijven in ieder geval in contact met collega’s om te pijlen wat zij vinden en nodig hebben.”
Welke tips heb je voor andere organisaties die met vitaliteit aan de slag willen?
Sylvia: “Een hele simpele, maar enorm belangrijke: zie en erken echt het belang van gelukkig personeel. Niet alleen op de werkvloer, maar in zijn totaliteit. Werk en privé zijn geen gescheiden werelden meer. Luister naar je medewerkers en doe dat zoveel mogelijk individueel. Zorg dat je weet wat er speelt en welke behoeftes er intern leven. En staar je binnen dit thema niet blind op fysieke gezondheid. Het mentale aspect wordt (te) vaak vergeten. En wees niet te ambitieus! Kijk naar je quick wins, zet kleine stapjes, bouw die uit en blijf continu in gesprek met collega’s om te meten waar zij behoefte aan hebben. Er is geen one-size-fits-all.”