Emotion | De Psychologie van het beïnvloeden met tekst Ga naar main content
Leestijd 5 min

De Psychologie van het beïnvloeden met tekst

Sunfield Social IM Udag2 58

Zonder aandacht geen conversie. Logisch. Als ondernemer, marketeer, growth hacker, copywriter of communicatieprofessional wil je elke dag impact maken. Toch? Daarbij is kennis van het brein onmisbaar. En als je dat weet, ontdek je dat copy belangrijker is dan beeld. Hoe?

Gastbijdrage door Martin van Kranenburg, meest gevraagde conversie- en neuromarketingspreker van Nederland en 29 september te gast bij Mixed Emotions Live.
Tekst is dubbel belangrijk

Uit onderzoek van Unbounce blijkt dat tekst twee keer zoveel invloed heeft op conversie als design. Twee keer! Dus copywriting is nogal essentieel in communicatie, terwijl vaak de focus ligt op beeld, ongeacht het middel: websites, marketing automation, zoekmachine marketing, nieuwsbrieven, personalisatie, social media, what ever.

Herkenning: dat is de trigger

Regel nummer één? Het is essentieel dat je lezer direct zijn behoefte herkent in jouw verhaal. Gebeurt dit niet, dan ben je ‘m kwijt. De eerste vraag die je lezer zichzelf onbewust stelt is: is dit voor mij? Zorg er dus voor dat het antwoord altijd ‘ja’ is. Die trigger moet meteen binnenkomen in het brein. Anders checkt hij uit.

"Alleen als je weet wat je klant beweegt, kan je hem raken."

Schrijven is het beantwoorden van vragen

Als je de vragen van je lezer kent, komen de antwoorden bijna vanzelf. Welke frustraties heeft je klant? Wat zou hem extra motiveren? Schrijf het op. Hierdoor ga je echt de diepte in. Dat betekent ook dat een goed onderzoek essentieel is. Tenminste, als je impact wilt maken met je tekst. Daarom zit er altijd meer tijd in de voorbereiding dan in het schrijven zelf. Want alleen als je weet wat je klant beweegt, kan je hem raken. Kruip in z’n huid en laat hem voelen dat je hem serieus neemt.

Meer op Mixed Emotions Live

Natuurlijk is er nog veel meer te vertellen over teksten en neuromarketing. Want daar hebben we het hier over. Martin van Kranenburg is de meest gevraagde conversie- en neuromarketingspreker van Nederland en op 29 september vertelt hij je nog veel meer bij Mixed Emotions Live.

Ondertussen alvast verdiepen? Luister eens naar deze podcasts voor het brein.

Martin van Kranenburg is natuurlijk ook te gast bij Mixed Emotions Live. Koop hier je tickets!