Een concept is niks meer dan een verdomd goed idee
Woorden als 'concept' en 'creativiteit' vliegen je in de marketingcommunicatiewereld om de oren. Alles is een concept en alles moet creatief zijn. Daardoor lijkt de essentie soms te vervagen. Een 'concept' is eigenlijk gewoon een sjiek woord voor een verdomd goed idee. Zo'n idee dat direct de doelgroep raakt. Het bruggetje tussen strategie en publiek, dat is waar het om draait.
Creative Lead Daan doet uitspraak.
Rare lui, die bureaumensen. Ze vinden echt, altijd, overal wat van. Bij de gemiddelde meeting komen er meer visies ter tafel dan kopjes koffie. Daarom geven we iemand zo nu en dan de kans om effe lekker ongestoord uit te razen over iets wat hem of haar aan ’t hart gaat. En vaak snijdt het nog hout ook. Dit is: Het Pleidooi.
Creative Lead
Binding op de lange termijn
Soms slaan we echt een beetje door met al die concepten. Overal moet maar een haakje voor worden verzonnen. Maar waar een concept altijd een verdomd goed idee is, is een verdomd goed idee niet altijd een concept. Een eenmalige actieposter kan nog zo leuk en creatief in elkaar zijn gedraaid, het is geen concept.
Het gaat veel verder dan dat. Een concept vormt de rode draad die alle marketingmiddelen voor de lange termijn bindt. Dat leidt tot herkenbaarheid en een consistente boodschap in alle uitingen. Of het nu gaat om een brochure, een radiospot of een poster, als deze allemaal dezelfde boodschap overbrengen, wordt het herkenbaar voor het publiek. En dat is het doel.
De gebroeders Hulshof aan het werk
Aan ons de taak om die rode draad te vinden en op een opvallende manier uit te werken. Ik maak de plaatjes en Mart de praatjes. We zijn heel goed op elkaar ingespeeld. We doen dit al een tijdje samen, als broers. Dus dat sparren gaat heel makkelijk. We kunnen gewoon alles roepen. Als iemand een idee oppert waar we allebei direct om moeten lachen, dan weten we: hier hebben we iets te pakken.
En dat gebeurt eigenlijk alleen als er wat scherpe randjes op zitten. Want uiteindelijk is het onze taak om te triggeren; bij de juiste mensen aandacht trekken. Soms met een knaller van een design, soms bewust met een eenvoudiger beeld zodat de woorden kunnen schitteren. Kleur en typografie doen vaak al genoeg. Maar dan moet de copy wel f*cking scherp zijn.
Knal ‘m erin
Klanten vinden creatieve concepten die lekker buiten de lijntjes gaan vaak wel spannend. Negen van de tien keer wordt er ook nog wel wat geschaafd na een presentatie. En juist daarom proberen we dat van tevoren nog niet zelf te doen. Bij een conceptpresentatie klappen we er samen vol in. Want altijd wanneer we dat doen met zo’n ‘schurend’ concept, voel je iets gebeuren in de ruimte. En dan kunnen wij nog zoveel lullen, maar dat gevoel zegt eigenlijk alles. De trigger is raak. En dan is het hopen dat de klant de ballen en het vertrouwen heeft om zoveel mogelijk van dat concept overeind te houden.“We kunnen nog zoveel lullen, maar het gevoel zegt alles."
Creativiteit op bestelling
Vroeger moesten we altijd standaard twee à drie conceptrichtingen presenteren. Daar wil ik echt vanaf. Je wordt er zo hersendood van. Gewoon één concept presenteren bij de klant. Dat is zo’n sterk signaal. Daarmee laat je zien dat je gewoon een vet idee hebt waar je 100% achter staat. Zeker als het over iets als een merkverhaal gaat. Of je begrijpt het, of je begrijpt het niet. Er zijn niet 3 verschillende versies van het verhaal te vertellen.
Het verzinnen van een concept kun je ook niet afdwingen. Als je heel hard gaat zitten nadenken over een goed idee, komt ie nooit. Meestal komt het tijdens het sporten, of in de kroeg. Dan begint het vaak wel te rollen. Haal het presteren en de tikkende klok die op kantoor in je oor schalt weg, want dan pas kun je echt nadenken. Dat maakt het concepten ook leuk. Het is het leukste onderdeel van het vak. Sowieso.
Dit is mijn visie en daar zult u het mee moeten doen.
Het moge duidelijk zijn: Daan weet van wanten. Neem dus vooral contact met hem op via: daan@emotion.nl hij kletst graag met je door over concepting.