Emotion | Een sterk employer brand raakt in het hart Ga naar main content
Leestijd 5 min

Een sterk employer brand raakt in het hart

Authenticiteit is alles. Werknemers, zowel huidige als potentiële, prikken feilloos door een employer brand heen als het niet authentiek is. Ga op zoek naar het ware DNA van de organisatie en durf dat te laten zien. Want alleen dan vind je die matches, die mensen die echt goed bij je passen. En behoud je ze ook. Dus, durf je jezelf als organisatie te laten zien? Met al je plussen, maar vooral ook je minnen?

Teamlead Strategie en Advies & Brand Manager Mieke doet uitspraak
Rare lui, die bureaumensen. Ze vinden echt, altijd, overal wat van. Bij de gemiddelde meeting komen er meer visies ter tafel dan kopjes koffie. Daarom geven we iemand zo nu en dan de kans om effe lekker ongestoord uit te razen over iets wat hem of haar aan ’t hart gaat. En vaak snijdt het nog hout ook. Dit is: Het Pleidooi.

Mieke
Mieke

Brand Manager | Teamlead Strategie & Advies

Een sterk employer brand raakt in het hart

Vraag je af: wat is uniek aan jouw organisatie? Wat spreekt je huidige werknemers aan in het werk en waar zijn potentiële werknemers naar op zoek? Als je op die vragen een eenduidig, raak antwoord weet te vinden, heb je een sterk employer brand te pakken. Eentje die wordt gevoeld en gevoed door de hele organisatie. Eentje die ook aansluit op de organisatiewaarden. Waardoor je met heel je hebben en houden écht iets uitstraalt.

Want tegenwoordig zoeken mensen niet zomaar een baan, maar vooral betekenis. Denk jij dat je een verschil maakt met een laptop en vrijheid om thuis te werken? No way! Laat je doelgroep dus niet alleen zien wat ze gaan doen, maar vooral welke impact ze bij jouw organisatie kunnen maken. Iedereen heeft een bepaalde motivatie om te gaan werken. En ieder bedrijf zou toch een bepaalde impact willen maken. Dát probeer je met een employer brand te raken.

Mieke Visser - Employer branding

Walk the talk

In de huidige arbeidsmarkt hebben mensen zoveel te kiezen… Zorg daarom vooral dat je de beloftes in je employer brand waarmaakt. You gotta walk the talk! Zeg je in je vacature dat je een mensgericht bedrijf bent? Zorg dan ook dat je écht voor de mensen staat. Uit je dat je waarde hecht aan daadkrachtige collega’s? Zorg dan dat er ruimte is om daadkracht te tonen. Neem stelling en handel ernaar!

Juist hierom is het samenspel tussen hr en communicatie ook zo belangrijk. Bij hr zitten de matchmakers en de beleidsmakers. Zij moeten inschatten wat voor mensen bij de organisatie passen en het employer brand faciliteren en intern uitdragen. Met communicatie dragen we bij aan de zichtbaarheid. Door een herkenbaar, relevant en onderscheidend werkgeversmerk neer te zetten, zowel intern als extern. Zodat je uiteindelijk bij een openstaande vacature direct een basis hebt staan om de juiste mensen binnen te halen.

‘Denk jij dat je een verschil maakt met een laptop en vrijheid om thuis te werken? No way!’

Wees zuinig op je mensen

We hebben het hier dus niet over een marketingtrucje; de zichtbaarheid plus de interne gedragingen = een sterk employer brand. En zonder authentiek employer brand, trek je niet de goede mensen aan. En zonder goede mensen, geen sterke organisatie. Zorg dus dat je zuinig bent op je werknemers. Vertel ze niet alleen dat ze gezien en erkend worden, maar laat het ze ook voelen.

Want hé, als je het écht goed doet, dan komen werknemers na een tijdje afwezigheid misschien zelfs weer terug op het nest. Omdat ze beseffen dat ze een betere match als die met jou, niet zo snel meer gaan krijgen. Kijk maar naar mij!

Dat is mijn visie. En daar zult u het mee moeten doen.

Het moge duidelijk zijn: Mieke weet van wanten. Neem dus vooral contact met haar op via: mieke@emotion.nl dan kijkt ze met alle liefde mee naar de employer branding mogelijkheden voor jouw organisatie.