Emotion | Zorgen om gepersonaliseerd adverteren op Meta: storm in een… Ga naar main content
Leestijd 5 min

Zorgen om gepersonaliseerd adverteren op Meta: storm in een glas water of volkomen terecht?

IMG 7688 1

Iedereen heeft ‘m ondertussen wel gehad: het keuzescherm van Instagram of Facebook. Je moest kiezen:

  1. Je krijgt nooit meer advertenties te zien, maar dat kost je 13 euro in de maand.
  2. Je krijgt nog wél persoonlijke advertenties te zien, maar dan ga je akkoord met het feit dat Meta jouw persoonlijke gegevens opslaat en gebruikt.

    Dit heeft alles te maken met het feit dat de European Data Protection Board twee weken terug heeft geoordeeld dat de wijze waarop Meta gepersonaliseerde advertenties aanbood, namelijk zonder jouw actieve toestemming, in strijd is met de Europese privacywetgeving.

    Gevolg: paniek in digital marketingland! Want blijft gericht targeten in de nabije toekomst nog wel mogelijk op deze manier?

    Het blijft een beetje koffiedik kijken, maar onze Campagnemanager Raoul maakt zich nog geen zorgen. Hij legt uit:

    Pay or okay?

      ‘De wet zegt niet dat je helemaal nooit meer persoonlijke gegevens mag gebruiken. Je moet alleen wel de toestemming van de gebruiker hebben om het te doen. Een beetje hetzelfde als met cookies op websites dus. Meta heeft met de pop-up een oplossing bedacht. Je mag ervoor kiezen om Meta te verbieden persoonlijke gegevens op te slaan en te gebruiken. Maar dan moet je voortaan wel 10 tot 13 euro in de maand betalen.

      Wil je dat niet betalen? Dan kies je voor optie 2: lekker door scrollen mét persoonlijke advertenties. Als je dat wil, geef je toestemming aan Meta om jouw gegevens te gebruiken. Maar dan blijft die 10 tot 13 euro iedere maand in je portemonnee en is die irritante keuzescherm ook lekker snel van je scherm. Ik verwacht dat verreweg het grootste deel van de Instagramgebruikers dus lekker makkelijk toestemming zal geven.’

      We willen relevante advertenties blijven zien

      ‘Als jij net hebt gehoord dat je zwanger bent, is het toch fijn dat er opeens heel wat Maxi-Cosi, buggy en luier-acties in je tijdlijn verschijnen. Daar zijn we ondertussen met z’n allen aan gewend. We zijn daardoor zelfs een beetje verwend. We willen op onze wenken worden bediend met waar we op dat moment behoefte aan hebben. Daarom vinden we het eigenlijk best prima dat Meta weet waar onze interesses liggen. Er zal dus vast ook een groot deel van de Meta-gebruikers zijn dat denkt: “als ik dan toch ads krijg, dan liever iets relevants.”’

      Meta is niet van gisteren

      ‘De nieuwe wet was er nog niet door of Meta had haar keuzescherm-oplossing al klaarliggen. Ze weten precies waar ze mee bezig zijn daar en deze ontwikkeling zagen ze ongetwijfeld al lang aankomen. Dus stel, de EU gaat de strijd aan met Meta omdat ze vinden dat de voorgelegde keuze om toestemming te geven of maandelijks 10 tot 13 euro te betalen, een beetje sturend is, dan verwacht ik dat Meta met haar tientallen juristen vast weer een loophole vindt om die keuze tóch te kunnen rechtvaardigen.’

      De tijd gaat het leren

      ‘Dus mocht het nog gezeur opleveren, dan zal het van rechter naar hogere rechter gaan en zal het nog een hele tijd duren voor er écht iets verandert. Ik maak me dus nog niet echt zorgen. Maar stel dat persoonlijke advertenties toch echt verdwijnen, dan zal de focus verschuiven naar een meer traditionele vorm van marketing, waarbij de kracht en relevantie van onze advertentieboodschappen nog crucialer worden.

      Geen zorgen, ons Team Concept en Creatie weet daar wel raad mee, maar voor nu denk ik dat we vooral met een storm in een glas water te maken hebben.’