Leestijd 6 min

Is jouw website wel voor iedereen?

Het is 23 september 2019 geweest en dus is het nu bij wet verplicht: websites van (semi-)overheden, gemaakt na 23 september 2018, moeten toegankelijk zijn voor iedereen. Goede zaak vinden wij, want hoe gebruiksvriendelijker hoe beter! En dat is precies waar developer Sam en adviseur Mieke zich al jaren sterk voor maken. Want naast de verplichting, is er ook heel veel winst mee te behalen. Voor élke organisatie!

Blog Sam

Mieke kwam voor het eerst in aanraking met digitale toegankelijkheid door haar werk bij een zorgorganisatie. ‘Ik zorgde voor de communicatie richting onze cliënten. Dit betekende ook dat onze websites te gebruiken moesten zijn voor mensen met een auditieve en visuele beperking. Een mooie missie, want ik vind dat iedereen mee moet kunnen doen in de samenleving. Samen met deze mensen ging ik aan de slag en zag ik hoe belangrijk het was voor iemand met een visuele beperking om op geluid te kunnen navigeren. Maar ook dat we begrijpelijke teksten hadden: gewoon één boodschap per zin.’ Goed om te beseffen: het is niet alleen van belang voor mensen met een beperking. Het is voor alle bezoekers prettig als je website aan deze regels voldoet. Want wat dacht je van deze: 1 op de 12 mannen in Nederland is kleurenblind. Best een grote groep toch? En de mensen die in de trein een video willen kijken zonder geluid. Wat dan als je video geen ondertitels bevat?

‘Iedereen moet mee kunnen doen in de samenleving’

Een officieel besluit
Ok, het is nu dus een officieel besluit. Het Besluit Digitale Toegankelijkheid krijgt lang niet zoveel aandacht als AVG, maar het is niks nieuws. Al jaren is het voor overheidsinstanties verplicht. Nu is het bij wet. En als we eerlijk zijn, is het daardoor best onduidelijk of er wel of geen sancties zijn als je website niet voor iedereen digitaal toegankelijk is. Maar kom op, veel belangrijker is dat je website voor iedereen toegankelijk is. Dat echt niemand uitgesloten wordt.

Maar wanneer geldt nu wat? De verschillende momenten van wettelijke verplichting op een rij:

  • Sinds 23 september 2019 geldt deze wet voor nieuwe websites die ná 23 september 2018 online gingen. 
  • Op 23 september 2020 geldt de verplichting ook voor oudere websites die vóór 23 september 2018 zijn gepubliceerd én na 23 september 2018 ingrijpend zijn herzien. 
  • In 2021 moeten alle mobiele applicaties voldoen aan de wettelijke verplichting.

Webdeveloper Sam weet alles over deze toepassing. ‘Een paar jaar geleden maakte ik mijn eerste website volgens deze richtlijnen. Best wel een uitdaging in het begin, want het vraagt soms om een andere denkwijze. Nu weet ik wat erbij komt kijken en gebruik ik veel van de richtlijnen ook voor andere websites, verplicht of niet.’ Uitgangspunt is in ieder geval de Europese standaard EN 301 549 voor websites, mobiele applicaties en het intranet. Het gaat om techniek, functionaliteit en goede content. Denk aan kleurcontrasten, alt-tags in afbeeldingen en klikbare elementen die ‘tab-baar’ zijn. Zal ik je een paar tips geven?’ 

‘Met deze regels zorg je voor een veel betere gebruiksvriendelijkheid’

Een paar tips om te beginnen
Oké, vooruit. Even kort wat punten aanstippen. We hebben hier namelijk al best wat ervaring mee. Kijk bijvoorbeeld eens op de website die we voor Avan maakten.

  1. Zorg ervoor dat iedereen in je organisatie op de hoogte is van de eisen
    Het begint al met de makers. Iedereen die producten maakt voor jouw platform, moet op de hoogte zijn van de eisen en er natuurlijk aan voldoen. Dus niet alleen de websitebouwer, maar ook je collega die een blog schrijft of de freelancer die een leuke video in elkaar klust. Ja, al je content moet aan de eisen voldoen. Let bijvoorbeeld ook op pdf’s en beeld. Daar gaat het vaak mis.
  2. Houd alles up-to-date
    Bij de oplevering van je site mag dan alles tiptop in orde zijn, het moet ook bijgehouden worden. Dus controleer regelmatig of je content nog voldoet. En even voor de duidelijkheid: kosten, gebrek aan kennis of bestaande content zijn geen geldige redenen om dit niet te doen. Welke uitzonderingen wel mogelijk zijn, lees je hier.
  3. Sta stil bij kleurcontrasten
    Contrast is belangrijk, zoals het verschil tussen voor- en achtergrondkleuren. Kleurenblinde of slechtziende bezoekers zien kleuren vaak niet goed. Geef teksten een heldere structuur met alinea’s, koppen en titels en geef dat ook in de code aan. En maak natuurlijk duidelijk waar een link heen leidt met de juiste copy.
  4. Publiceer een toegankelijkheidsverklaring
    Uiteraard mét invulassistent. Daarin geef je aan welke maatregelen jullie hebben genomen en hoe je dat borgt.

Een echte kans voor iedereen
Sam en Mieke kunnen het niet vaak genoeg zeggen: ‘Digitale toegankelijkheid is een kans. Hiermee laat je zien dat iedereen mee mag doen en dat jij dit belangrijk vindt als organisatie. Je pakt je maatschappelijke verantwoordelijkheid en geloof ons, dat is precies wat er tegenwoordig van je wordt verwacht.’

Wil je zelf een beetje gevoel krijgen bij dit onderwerp? Zet je audio eens aan en doe je ogen dicht. Probeer nu eens door je eigen website te navigeren. Lukt dat? We zijn benieuwd. Sam en Mieke helpen je in ieder geval graag.

Meer weten?

Doe een belletje of mailtje naar Mieke via mieke@emotion.nl of 

055 522 15 25.

3 oktober 2019