Ga naar main content
Leestijd 5 min

De kansen van contextual targeting

Think human 02

Wát voor ‘n targeting? Contextual targeting. Het plaatsen van advertenties in een relevante online context, die aansluit op de inhoud van de advertenties. En dat staat de laatste tijd volop in de belangstelling in onlinemarketingland. Onder andere als mooi cookie-alternatief, maar contextual targeting biedt veel meer kansen, zegt online marketeer Raoul. Hij praat je bij.

Advertenties plaatsen in een bijpassende context gebeurt al decennialang. Want een goede boodschap + een relevante context = meer kans van slagen. Met contextual targeting gebeurt dit volledig automatisch. Dankzij snelle ontwikkelingen in de zogeheten NLP-technologie leren advertentie-algoritmes online content veel beter te herkennen. En wordt het dus mogelijk om advertenties geheel geautomatiseerd in een relevante online context te plaatsen. Kan er nog meer jargon in één alinea? Oké, even uitleggen…

"Een goede boodschap + een relevante context = meer kans van slagen."

Stel: je wil adverteren voor grasmaaiers. Met contextual targeting – meestal via Google Display of Microsoft Bing Advertising – zorg je ervoor dat je advertentie zichtbaar wordt op bijvoorbeeld een blogartikel met onderhoudstips voor het gazon. Ofwel: een pagina die qua inhoud aansluit op de inhoud van de advertentie. “Daardoor neemt de impact van deze advertentie sterk toe”, zegt online marketeer Raoul. “In de oude situatie kon je wel targeten op interesses van de doelgroep, maar was de advertentie vervolgens op iedere willekeurige pagina te zien. Met contextual targetting verschijnt je advertentie automatisch op de pagina’s of artikelen die er het best op aansluiten, volgens slimme algoritmes.”

Relevantie is key

En da’s belangrijk. Want onderzoek van Integral Ad Science toont aan dat deze advertenties meer gewaardeerd worden door consumenten. 81 procent vindt het belangrijk dat advertenties worden getoond naast kwaliteitscontent en 74 procent vindt het belangrijk dat deze advertenties relevant zijn. Raoul: “Dat ervaren we bij Emotion ook. Bij de banners die we wegzetten met contextual targeting zien we aanzienlijk meer clicks. Dat hebben we getest met een campagne voor een nieuw type dakpan. De advertenties die werden getoond op artikelen over dakbedekking kregen twee keer zoveel relevante clicks dan de advertenties die alleen waren getarget op interesse.”

Mooi cookie-alternatief

Da’s niet het enige voordeel. Contextual targeting staat momenteel ook volop in de belangstelling als mooi alternatief voor cookies. “Door nieuwe privacywetgeving wordt het steeds lastiger om cookies te plaatsen en dreigt de tracking cookie zelfs helemaal te verdwijnen. Dat betekent ook het einde van remarketing en targeting op basis van demografische gegevens. Contextual targeting springt in dat gat. Hiermee wordt het toch mogelijk om de doelgroep – die je voorheen bereikte met cookies – alsnog te targeten op basis van hun contentvoorkeuren.”

Lang niet gek dus, dat contextual targeting. En als je het ons vraagt een middel om rekening mee te houden in je onlinestrategie. Ook succesvol aan de slag met contextual targeting? Bel of mail even met Raoul.

Raoul, Online marketeer