Leestijd 3 min

guerilla your way in to marketing

Guerillamarketing is met beperkte middelen een zo groot mogelijk resultaat bereiken. Het is de perfecte mogelijkheid om onverwacht, verrassend, uniek en ludiek uit de hoek te komen als organisatie. 

Guerilla Marketing Smal

Wanneer het allemaal begon

In de jaren 70 werd alles anders. Tijd voor evolutie! Vergeet het mededelen van feitelijke gegevens in marketingcampagnes. Kom maar door met originaliteit en entertainment. Ruim 40 jaar later en guerillamarketing heeft net zoveel bestaansrecht als traditionele marketing. Met ludieke acties en bijzondere stunts is het bereik groot en vooral snel en effectief. Ook een voordeel, het is vaak stukken goedkoper dan traditionele campagnes.

Leuk hoor guerillamarketing, maar hoe doe je dat nou precies?

Handvatten zijn er, maar de sleutel moet zelf worden uitgevonden. En dan ben je er nog niet altijd. Vooral online, waar guerillamarketing steeds groter wordt, is niet altijd te herleiden waarom de ene internetmeme wel aanslaat en de andere niet. Al helpt het vaak als niet direct overduidelijk is welke organisatie erachter zit. Ook werkt een haakje naar een evenement goed. Denk aan de Bavaria-babes op het WK in 2010. 

Welke vormen zijn er allemaal?

Nou dat zijn er nogal wat. En het mooie aan guerillamarketing is dat er steeds meer vormen bijkomen. Het is bij uitstek een marketingtak waar de creatieve grenzen worden opgezocht.

Je hebt online guerillamarketing, waarbij je campagne viral gaat. Dat gebeurt als ontvangers massaal besluiten om het bericht te delen of te reageren. Offline zijn er ook genoeg opties. Denk aan ‘reverse graffiti’ waarbij een sjabloon op de grond wordt gelegd en schoongespoten. Of vergroot de zichtbaarheid door je producten niet in een blanco tas mee te geven maar eentje met een opdruk waar het publiek op straat van omkijkt. Ga voor een filmpje waarbij de twijfel bestaat of het fake is of niet. 

Getting some attention

Wat je ook doet, het gaat om opschudding. De geslaagde voorbeelden zijn eindeloos. Van HEMA die een mannelijk model inzette in hun campagne voor een push up-bh. Of Textielgigant Zeeman die ‘undercover’ ging tijdens de Amsterdam Fashion Week en een high-end fashion show gaf met hun eigen kleding. Volkswagen speelde met vooroordelen door een sticker van het logo ver van een urinoir te plaatsen en een sticker van concurrent Porsche vlakbij het urinoir te plaatsen. Want mannen met dure auto’s...

8 januari 2018